Det stiller store krav til hørelsen at gå i skole, ikke mindst for elever med høretab. Men nu er der fif at hente til, hvordan man tager praktiske og pædagogiske hensyn, når man har en elev med høretab i klassen.

Lærere kan få tip til at inkludere elever med høretab på ny hjemmeside

For et barn med høretab er det en udfordring at skulle høre over afstand og med baggrundsstøj. På en ny hjemmeside kan lærere finde konkrete tip til at skabe et klassemiljø, der gavner alle elever, for det stiller store krav til hørelsen at gå i skole.

Offentliggjort

Forlaget materialecentret

Høretab-info.dk udgives af detspecialpædagogiske forlag Materialecentret, som er specialiseretinden for høretab, cochlear implant og døvblindhed. Forlagetfinansieres af landets kommuner og hører til hos Center forDøvblindhed og Høretab i Aalborg.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alsidig støjdæmpning er nødvendig i klasser, hvor der sidder elever med høreapparater eller cochlear implant, for trods den teknologiske udvikling giver ingen af dem normal hørelse à la briller, som giver normalt syn. Så hvis eleven med høretab skal inkluderes, stiller det krav om, at lærerne tager høretaktiske hensyn.

Afskårne tennisbolde får møblerne til at støje mindre

Hjemmesiden høretab-info.dk fortæller, hvordan man opnår optimale lydforhold ved hjælp af både praktisk og pædagogisk støjdæmpning.

Støj og dårlig luft stjæler elevernes koncentration

Den praktiske del strækker sig fra reducering af baggrundsstøj ved hjælp af stødabsorberende vinyl, kork eller tæppe på gulvet til mere billige løsninger i form af opskårne tennisbolde på borde- og stoleben, så man undgår støj, når møblerne skramler mod hinanden. Man kan også læse, hvordan man rekvirerer en måling af akustikken henholdsvis øst og vest for Storebælt, og hvor i klassen det er mest optimalt at sidde for en elev med høretab.

Dårlig ide med "Når klokken-har-ringet-beskeder"

De pædagogiske fif handler blandt andet om lærerens rolle. Eleven med høretab er afhængig af, at læreren taler med kort afstand til eleven, at eleven har mulighed for at mundaflæse læreren, og at "Når klokken-har-ringet-beskeder" afløses af for eksempel skriftlige beskeder på tavle og intranet.

Støj er et stigende problem for lærere

Det er også en god ide, at lærere og forældre til de yngste elever skriver en plan til klassens vikarer, så de bliver opmærksomme på, at der er en elev, de skal tage særligt hensyn til. Planen kan indeholde punkter som støj, høretekniske hjælpemidler, frikvarterer og legeaftaler, smartboards, gruppearbejde og placering i klassen.

Hjemmesiden er et supplement til vejledningen

Formålet med høretab-info.dk er at udbrede viden om hørelse og høretab og om, hvordan man kan understøtte inklusionen af børn med høretab i almene dagtilbud og skoler. Indholdet er udarbejdet af Center for Døvblindhed og Høretab i Aalborg sammen med fagpersoner på høretabsområdet fra kommuner og regioner i hele landet.

 

"Ideen med sitet er, at det skal være nemt og overskueligt for fagpersoner og forældre at finde viden om inklusion og høretab på ét sted", siger projektleder Anne-Mette Gade fra Materialecentret, som har lavet hjemmesiden.

Lærere oplever stigende støj i klasserne

Hun understreger, at sitet er et opslagsværk, som kan bruges som supplement til anden vejledning. Det er ikke meningen, at hjemmesiden skal stå alene.

 "Siden indeholder breddeviden, den går ikke i dybden. Derfor linker vi fra siden til mange andre hjemmesider, hvor man kan finde yderligere og mere detaljeret information", siger Anne-Mette Gade og tilføjer, at Materialecentret har oplevet stor efterspørgsel fra fagpersoner efter en side, som kunne bruges i vejledningsøjemed.

Du finder et link til siden til højre for artiklen.

Læs mere