Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Da 27-årige Jette Bjerre som nyudklækket lærer i sommer trådte ind ad døren på Skansevejens Skole i Nørresundby, var det de praktiske spørgsmål, der fyldte mest. Hvor er kopirummet? Hvordan lægger man et skema? Samtidig oplevede hun, at didaktikken fra seminariet blev trængt i baggrunden i mødet med virkeligheden.
»De første 14 dage tænkte jeg: 'Jeg har gået fire år på seminariet, og jeg har ikke lært noget'«, fortæller hun og tilføjer, at hun i den fase oplevede sit team som en stor hjælp.
»Når det så begynder at handle om undervisning og ikke bare overlevelse, melder der sig nye spørgsmål, som det er rart at få andre øjne på. For eksempel fik jeg pludselig luft til at tænke over, hvordan man bedst undervisningsdifferentierer«, fortæller Jette Bjerre.
Derfor aftalte hun et møde med sin mentor på skolen, Søren Tousig, som hun havde haft kontakt med siden sin ansættelse, men endnu ikke haft et egentligt møde med.
»Det var meget bevidst. Folk skal lige nå at lande, inden jeg begynder at blande mig«, fortæller Søren Tousig.
Siden har de to mødtes hver 14. dag og talt om det, der kan være rart at vende uden for teamet.
»Det er en fordel, at Søren ikke kender eleverne så indgående som resten af teamet, så det bliver mere generelt. Og det er meget rart at vide, at der er en, der skal høre på mig«, griner Jette Bjerre.
Som ny lærer får hun også 40 timer til individuel anvendelse det første år. Dem glæder hun sig nu til at komme i gang med.
»De er tænkt med i årsnormen og kan bruges, som jeg har lyst til. Det kunne for eksempel være på et kursus i specialpædagogik, som jeg ikke har meget med af fra seminariet«, siger hun.
Mentorordningen og de 40 timer til individuel anvendelse er sammen med et 20- timers introforløb, hvor nye lærere introduceres til alle de tilbud og institutioner, de kan trække på i deres virke som lærere, en del af den lærerstartsordning, som Aalborg Kommune tilbyder nyansatte lærere.
»Vi har kun haft få problemer med, at folk falder fra. Vi gør det primært forebyggende ud fra en erkendelse af, at der er mange udfordringer, når man begynder som ny lærer«, siger Helle Truesen Porsdal, udviklingskonsulent i Skoleafdelingen i Aalborg Kommune.
»Det optimale ville selvfølgelig være, at det ikke var nødvendigt at gøre noget, men netop i lærerjobbet, hvor man er så meget i spil, og hvor man ikke er færdiguddannet, bare fordi man har et eksamensbevis, er det nok ikke realistisk«.
Ordningen er delvist finansieret af lokale lønmidler, som kommunen har fundet i samarbejde med Aalborg Lærerforening.
»Vi bruger en del resurser på ordningen, men det er det, vi ser som behovet«, siger Helle Truesen Porsdal.
Det hele begyndte i slut-90'erne med oprettelsen af en arbejdsgruppe Agnæs, hvor repræsentanter fra læreruddannelsen, lærere, skoleledere, Aalborg Lærerforening og kommunen kan diskutere, hvordan man skaber sammenhæng mellem læreruddannelse og -praksis.
Et af de nyeste medlemmer i Agnæs er 28-årige Alex Bloch Nielsen. Han blev færdig med læreruddannelsen i sommer og er ansat på Kærbyskolen blandt andet som klasselærer for 6.a.
»Det er godt at snakke med nogen med en bred viden om hele skolesystemet. På den måde får man også kigget lidt på det store billede, så det ikke kun handler om 6.a hele tiden«.
Og det har handlet meget om 6.a og lærergerningen på Kærbyskolen siden sommerferien, fortæller Alex Bloch Nielsen.
»Jeg kan mærke, at jeg bruger mere tid end de mere erfarne lærere. Det kan være lidt svært at finde ud af, hvornår noget er godt nok. Frem til efterårsferien arbejdede jeg i hvert fald ikke kun 37 timer om ugen«, siger han.
På trods af at kombinationen af at være ny lærer og have en søn på knap et år ikke efterlader megen tid til søvn, er han dog godt tilfreds med lærertilværelsen.
»Jeg er glad for det, og jeg kan føle, at jeg har valgt rigtigt. Det er fantastisk at være i et job med udvikling hvad angår både dannelse og uddannelse. Og så er det fedt, at der ikke er to dage, der er ens«, siger han.
Både mentor og protegé på Skansevejens Skole er også godt tilfredse med lærerlivet, og Søren Tousig forsikrer, at det ikke er sidste gang, han er mentor.
»Personligt synes jeg, at det er spændende. Både at få lov til at påvirke og hjælpe de unge og at være med til at skabe en kultur på min arbejdsplads«, siger han.
»Det er supervigtigt, også for gamle lærere, at gøre sig klart, både hvad der dræner, og hvad der giver energi. Det føler jeg, at jeg kommer tættere på ved at være mentor«. |
Lærerstartsordningen i Aalborg:
Indsatserne er aftalt i samarbejde med Aalborg Lærerforening og er delvist finansieret af midler til lokal løndannelse.
Velkomstpakke med nyttige informationer
Velkomstmøde
20 timers introduktionsforløb
40 timer til individuel anvendelse
Mentorordning
Mentoren betales med 15 timer og et honorar på 2.000 kroner per skoleår. De enkelte skoler kan vælge at give flere timer.
Agnæs (ArbejdsGruppe i Nordjylland om Ændringer i Skolearbejdet):
Et uformelt diskussions- og samarbejdsforum med repræsentanter fra Aalborg Seminarium, skoleledere, lærere, Aalborg Lærerforening og Skoleafdelingen om overgang fra læreruddannelse til praksis.