Debat
Der er tid til ture i sommerhus, når lærerens egne børn har kvalitetsfravær.
Foto: Gettyimages/PhotographerCW
Far til tre: Mine børn har alt for meget fravær. Og det er jeg lykkelig over
Hvert år har Thomas Qvists børn mellem 10 og 15 procents fravær, men det er ikke noget problem. Tværtimod giver det både gladere og dygtigere børn, mener han.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Så er den gal igen! Fraværet
på landets skoler er nemlig nok engang stigende. Det har som forventet
givet dybe panderynker hos undervisningsministeren og i Skoledanmark. For måske
er det stigende fravær et udtryk for den stigende mistrivsel blandt børn og
unge. Eller måske holder forældrene
for ofte ferie udenfor skolernes ferier.
Reaktionerne har fået mig til at tænke over mine egne børns
fravær, der heldigvis ligger i den høje ende og over gennemsnittet. Det har det
gjort gennem hele deres skoletid, og det har jeg ikke været bekymret over.
Tværtimod vil jeg kalde det kvalitetsfravær.
Min ældste startede skole i 2014, så mine børn har kun kendt
til skolen efter reformen, og selvom mange ved, at lærerne siden da har haft
helt urimelige arbejdsvilkår, vil jeg gerne gøre det helt klart, at mine børn
og vi forældre alle år har været glade for børnenes lærere. Men med de ringere
muligheder for at skabe kvalitetsundervisning, der efter reformen var lagt op
til, og med en rekordlang skoledag oveni, tog vi en aktiv beslutning om at
lade trivsel og lærelyst gå forud for antallet af skoletimer.
Derfor har mine børn årligt (ja, hvert år) mellem 10 og 15
procent kvalitetsfravær sammen med deres bedsteforældre og forældre. Det er
blevet til ture i Zoologisk Have og museumsbesøg i København og omegn. Familiebesøg i Jylland og hygge med sandkage og varm chokolade, højtlæsning
og krea i sommerhuset. Gode bøger og spil foran brændeovnen og fodring af
dyrene på besøgsgården. Selv en skiferie har det kunnet blive til et par gange.
Jeg priser mig lykkelig for, at jeg har haft mulighed for at
give mine børn kvalitetsfravær. Så herfra skal der lyde en stor tak til mine
forældre og svigermor for, at det har kunnet lade sig gøre.
Excelark-krigerne
Dette fravær trækker naturligvis op i fraværsstatistikken,
men jeg vil påstå, at det også trækker op i trivselsstatistikken og
karaktergennemsnittet. Jeg er overbevist om, at det er en af årsagerne til, at
jeg kan levere tre superengagerede, flittige og glade børn ind i folkeskolens
smeltedigel på de fleste af årets lange skoledage.
Mistrivsel kan opdages gennem højt fravær - ja, men som i mine
børns tilfælde kan trivsel måske også. Jeg har som lærer set mange børn uden
fravær, som ikke har trivedes, og jeg har i hvert fald ikke opdaget mistrivsel
ved at glo på fraværsprocenten. Derfor er fraværsgennemsnittet ligegyldigt i
sig selv.
Alt for ofte driver vi skole og samfund ud fra en excelark-tankegang. Hvis bare vi kan få den gennemsnitlige procent ned, så bliver det
bedre. Jeg har derfor en opfordring til alle excelark-krigerne i kommunerne og
på Christiansborg: Løft hovedet og kig på barnet eller den unge. Der kan nemlig
være mange flere nuancer end mistrivsel og pjækkeri, når det handler om fravær.
Måske skal vi som mange i dag har fået øjnene op for gøre noget ved skolens
vilkår, og se elevernes fravær som skolens problem og ikke kun den enkelte
elevs.
"Arrgh, far"
I dag, hvor mine børn er blevet større og skoledagen lidt
kortere, er fraværet nok tættere på de 10 procent, men nu kan det faktisk være
lidt svært at lokke mine børn til at tage en fridag sammen med deres
bedsteforældre.
”Arrgh, far”, siger min yngste. ”Det passer mig ikke så godt på
fredag, der har jeg håndværk og design og billedkunst".
Min mellemste vil gerne
på tur med klassen og kammeraterne om onsdagen, og min ældste har jo et
karaktergennemsnit, der skal opretholdes.
Men heldigvis har vi fundet en dag om nogle uger, hvor alle
tre børn kan. Så er der igen tid til kvalitetsfravær.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk