Debat
Mellemformer er pædagogiske metoder i undervisningen, der kombinerer tilgange fra både almen- og specialområdet.
Foto: Privatfoto
KP-leder: Inklusion lykkes kun, hvis lærerne får mulighed for at samarbejde
Flere kommuner bruger i endnu større grad såkaldte mellemformer i inklusionsarbejdet. Det er en god idé, men de skal forholde sig til to ting, før det kan lykkes, skriver Rasmus Anker Bendtsen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
”Kan du ikke bare styre dine følelser og lade være med at
ødelægge det, jeg forsøger at sætte i gang?”.
Måske ovenstående sætning er sat en smule på spidsen, men
alle, der har haft med børn at gøre, vil kunne huske, at det på et tidspunkt
har været svært, og at de måske selv har tænkt noget lignende. For det er en
helt almindelig og menneskelig reaktion på, at noget ikke går, som man havde
forestillet sig.
Hvis voksne ikke kan eller har mulighed for at reflektere
professionelt over deres egne følelser, reaktioner og antagelser, falder de
ofte tilbage på at opføre sig på den måde, som der er kultur for, der hvor de
arbejder. Det kan for eksempel være ved at irettesætte, ignorere, skælde ud
eller glemme, at alle børn har ressourcer og en grundlæggende lyst til at
deltage i sociale fællesskaber. Hvis de vel at mærke kan.
Mindre indgribende
Skolelederforeningen har for nylig
offentliggjort resultaterne af en rundspørge om, hvordan det står til med inklusionsopgaven
i folkeskolens almenundervisning.
Undersøgelsen
viser, at inklusion står højt på kommunernes dagsorden. I 48 pct. af
tilfældene er kommunerne i gang med at se nærmere på, hvordan de laver
strukturelle ændringer, der kan reducere antallet af elever i særskilt
specialundervisning.
Undersøgelsen viser
også, at kommunerne i 65 pct. af tilfældene har indført en ’øget brug af
mellemformer’ i inklusionsarbejdet. Mellemformer er pædagogiske metoder i undervisningen,
der kombinerer tilgange fra både almen- og specialområdet. Det kan for eksempel
være to-voksenordninger og en undervisning, der imødekommer elevers særlige
behov gennem inddragelse, forudsigelighed og fleksibilitet.
Der er flere gode
grunde til, at skoleledere og forvaltningsansatte ønsker at sadle om på
skoleområdet og inkludere flere elever fra specialområdet i almenundervisningen.
Antallet af elever, der modtager særskilt
specialundervisning, stiger,
og det udfordrer almenskolernes økonomi, samfundets sammenhængskraft og den
enkelte elevs livchancer.
Mellemformer er
også en god måde at reducere antallet af elever, der får specialundervisning.
For mellemformer er ofte billigere og mindre
indgribende end specialtilbud,
og de giver mange elever med særlige behov både fagligt og socialt udbytte i en
mangfoldig skole. Eleverne oplever, at de bliver værdsat som deltagere i
skolens faglige og sociale fællesskaber. De oplever at blive mødt af voksne,
der vil dem og ser deres ressourcer.
Men det er ikke nok
at se på mellemformer som strukturelle ændringer.
Skal kommunerne
lykkes med udviklingen af mellemformer og bedre inklusion på almenområdet,
handler det også om børnesyn og inkluderende samarbejde blandt de
professionelle på skolen.
Det lyder nemt
For eksempel kan dét at være to i undervisningen være
afgørende for inklusionsarbejdet, men det kræver, at de professionelle kan
planlægge, gennemføre og evaluere undervisningen sammen. Det lyder nemt, men
det er faktisk svært at undervise sammen, når man som lærer har været vant til
at være alene om klasseledelsen. Ineffektiv undervisning – hvor kun den ene
lærer er aktiv, og den anden bliver en såkaldt radiatorlærer, er stadig
udbredt. Ikke fordi nogen vil det, men fordi det kræver viden og øvelse at spille
hinanden gode og udvikle undervisningen sammen.
Hvis ikke kommunen eller skolen prioriterer tid og
opmærksomhed til opgaven og giver de professionelle kompetencerne, så vil de
ekstra ressourcer, som mellemformer muliggør, ikke skabe bedre faglige og
sociale deltagelsesmuligheder for flere elever i undervisningen. Så kan
mellemformer udvikle sig til at blive en ny eksklusionsstruktur inden for den
almene skole, hvor børn med særlige behov underkendes og lever på tålt ophold.
Mellemformer er et godt greb i arbejdet med at reducere
antallet af elever, som modtager segregeret specialundervisning, men ikke uden
udvikling af en inkluderende samarbejdskultur og kompetencer, der øver de
professionelle i at værne om et anerkendende børnesyn.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk