Sanktioner i skolen

Det udviklede sig til en timelang værdipolitisk diskussion om børnesyn og effekten af sanktioner, da Lotte Rod (R) i går kaldte MattiasTesfaye (S) i samråd.

Tesfaye affejer forskning og indfører egen diagnose i debatten om straf i skolen

Radikale kritiserede under et samråd Mattias Tesfaye for at overse skolefaglige advarsler, når han vil indføre mere straf i skolen. Hvad er problemet?, lyder ministerens svar.

Offentliggjort Sidst opdateret

”Kære Mattias Tesfaye. Som organisationer, der arbejder for at sikre elevernes trivsel, udvikling og rettigheder, vil vi på det kraftigste fraråde, at du uden skelen til forskning og faglige argumenter strammer ordensbekendtgørelsen med mere fokus på straf og eksklusion”.

Sådan lød syv børnefaglige organisationers appel til børne- og undervisningsministeren i et debatindlæg i Skolemonitor i oktober, hvor de advarer mod at indføre et børnesyn, der ifølge dem, ”er helt ude af trit med den forskning og det børnesyn, som bør gennemsyre skolens kultur og praksis”.

Straf og eksklusion får ifølge den pædagogiske forskning nemlig ikke børn til at ændre uhensigtsmæssig adfærd. Det kan tværtimod ofte gøre situationen værre, lyder indvendingen.

I går kom ministerens svar så.

Radikale Venstres Lotte Rod havde nemlig kaldt børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) i samråd for at få ministerens mening om budskabet i debatindlægget.

”Jeg er godt klar over, at der er nogen, der mener, at man aldrig nogensinde må blive sendt hjem fra skole, hvis man har startet brandalarmen to gange på en uge. Men dér er jeg uenig”, lød det fra Mattias Tesfaye.

For ikke alle børn gør deres bedste hele tiden, indvendte ministeren og skelnede mellem børn, der reagerer uhensigtsmæssigt på grund af komplekse bagvedliggende faktorer og børn, der lider af det, som han kalder for PDO: Pissedårlig opdragelse. 

Mattias Tesfaye fortalte, at han forventer, at skolerne har blik for, hvad der virker for det enkelte barn, og at det derfor efter hans mening ikke skader at sende børn hjem, hvis de har brudt med skolens ordensregler.

”Det virker. Det kan godt være, at det ikke er forskning, men det ved jeg virker”, siger Mattias Tesfaye.

Spørgsmålet om sanktioner er politisk, påpegede han og understregede, at det ikke er forskerne, der skal lave politik.

"Det er politikerne”.

Rod: Ministeren bryder med børnesyn

Det var en tydeligt oprørt Lotte Rod, der under mødet måtte konstatere, at Mattias Tesfaye ikke deler hendes børnesyn.

”Ministeren gør op med vores børnesyn om, at børn gør det så godt, de kan. Jeg er fuldstændig uenig. Vi vil I Radikale Venstre prioritere de penge, det koster, at skolerne har lærere nok til, at de kan hjælpe børn. Sanktioner og straffe vil føre til, at endnu flere børn kommer udenfor fællesskabet”, sagde hun efter samrådet til Folkeskolen.

Hun giver ikke meget for, at Mattias Tesfaye ser stort på forskernes anbefalinger.

”Han svarer jo mig meget tydeligt, at der ikke ligger nogen forskning bag, at han vil have mere sanktioner og straf. Og dermed gør han det jo mod viden om, at børn har brug for hjælp i stedet for, at de bliver sendt ud for fællesskabet”, lød det fra Lotte Rod.

Tesfaye: Hvad er problemet?

Særligt spørgsmålet om hjemsendelse blev et tilbagevendende emne i debatten mellem Mattias Tesfaye og Lotte Rod, fordi en af de få reelle ændringsforslag i selve ordensbekendtgørelsen handler om skolernes mulighed for at hjemsende elever.

I den oprindelige ordensbekendtgørelse står der nemlig, at skolelederen kan sende en elev hjem syv til ti dage om året, men dog kun to gange på et år. Ændringen består i at fjerne loftet med de to gange, men samtidig holde fast i grænsen på syv til ti dage årligt.

Om skolelederne nu må sende børn hjem to eller flere gange om året, ser ministeren ikke som en særlig stor ændring af skolernes muligheder for at sanktionere elever.

”Hvad er problemet i det? Jeg synes ikke, at det er et problem”, sagde Mattias Tesfaye og sendte et spørgsmål retur til Lotte Rod.

”Er det da Radikales politik, at skolernes mulighed for at hjemsende elever helt skal fjernes?”.

Lotte Rod svarede ikke på ministerens spørgsmål under samrådet, men det gjorde hun efterfølgende overfor Folkeskolen.

”Jeg synes kun, at man skal sende elever hjem i meget sjældne situationer, hvor det kan være nødvendigt. Men det skal ikke være det almindelige princip i skolen. For hele ideen med at hjælpe børn ved at sende dem hjem er forkert. Det bidrager kun til, at man bliver endnu mere udenfor fællesskabet”, svarede Lotte Rod og henviste til en rapport fra Vive.