Otte grundskoler skal næste år arbejde med fransk allerede i 3. klasse.

Nyt projekt vil arbejde for fransk i 3. klasse

Hidtil er det kun tysk, danske 3.-klasse-elever har været udsat for. Det vil et nyt projekt lave om på. Her får elever fra otte skoler mulighed for at stifte bekendtskab med det franske sprog tidligere end normalt.

Offentliggjort

Formålet medprojektet 

- at udvikle en sprogpædagogisk praksis for en tidlig sprogstartpå 3. klassetrin

- at skabe uddannelsespolitisk grobund for at flytte 2.obligatoriske fremmedsprog til 3. klassetrin med henvisning til densprogpædagogiske udvikling af nye undervisningspraksisser forelever, der er 9 år gamle

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Bonjour. Je m'appelle…"

Sådan vil det fra næste år formentlig lyde fra 9-årige elever på otte grundskoler rundt omkring i landet.

Københavns Professionshøjskole har sammen med Sproglærerforeningen, Fransklærerforeningen, Det Franske Institut og professionshøjskolen Via har fået midler fra Det nationale center for fremmedsprog til at arbejde med tidligere sprogstart i fransk.

Folkeskolereformen flyttede i 2014 elevernes møde med tysk og fransk fra 7. ned til elevernes skemaer i 5. klasse. Og siden har tre sønderjyske kommuner valgt at starte tyske endnu tidligere.

Når man allerede kan synge på tysk i børnehaveklassen

I Aabenraa Kommune har eleverne tysk fra 3. klasse, og i Sønderborg og Tønder møder eleverne allerede tysk i børnehaveklassen.

Skoler med fra Jylland, Sjælland og Fyn

Endnu har ingen kommuner forsøgt sig med lignende tiltag for fransk-faget. Det bliver der forhåbentlig lavet om på med det nye projekt, lyder det fra lektor i fransk på Københavns Professionshøjskole Annette Søndergaard Gregersen.

"Jeg har kun kendskab til en enkelt privatskole i Odense, der har fransk fra 4. klasse. Dén skole er også med i projektet. Og så er vi glade for, at det er lykkedes os at få skoler med fra både Jylland og Fyn, så det ikke bliver et københavnerprojekt", siger hun.

Ph.d.-projekt vil undersøge fordele ved tidlig tysk 

Fransklærerne fra de deltagende skoler mødes indledningsvis til en workshop til foråret, hvor de udveksler erfaringer. Formålet vil desuden være at udvikle forslag til læseplaner, materialer og aktiviteter til undervisning i 3. klasse.

Projektet stiller ikke bestemte krav til, hvor meget undervisning eleverne skal have i fransk i 3. klasse, men der lægges op til, at skolerne laver "små spot à 30-45 minutter med fransk i en kortere eller længere periode", lyder det i projektbeskrivelsen.

Lærer får indført tysk i 3. klasse: "Tysk og fransk burde være obligatorisk for alle" 

Institut Français du Danemark tilbyder desuden at skabe kontakt til franske skoler, hvis de deltagende skoler ønsker at samarbejde med en fransk skole.

Projektet kører hele næste skoleår, og der ligger efter planen en evaluering klar juni 2021.