Alle elever havde på forhånd fundet frilæsningsbøger, som de kunne læse. hvor de havde lyst i klassen.

"Kan vi ikke få lov at have læsedag igen i morgen?"

Sidste uge fejrede mange skoler FN’s internationale læsedag. På Hareskov Skole går de all in med forfatterbesøg, soveposer, højtlæsning i højtaleren og vennelæsning. Lærerne er ikke et sekund i tvivl om, at det giver læselyst. Vil du også fortælle om jeres læsedag?

Offentliggjort

Hvordan fejrede I læsedag?

Har I også fejret læsedag på jeres skole? Fortæl gerne lidt omjeres dag her under artiklen, så andre kan blive inspireret afjeres aktiviteter eller af de bøger og forfattere, I har arbejdetmed.  

Forfatter Anne Sofie Hammer delte signerede bogmærker ud til Hanne Jakobsens elever efter oplægget.
Der var masser af spørgsmål til Manu Sareen om han bøger om Iqbal Farooq - ikke mindst til de mere utrolige hændelser i bøgerne.
Med silende regn udenfor var soveposer og hyggebamser perfekt ramme til frilæsning.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Der var en gang en snor, der hed P. En ganske almindelig snor med en knude i hver ende. Men en dag opdagede snoren P, at den kunne bøje og bugte sig…".

Samtlige 700 elever på Hareskov Skole i Furesø Kommune har smidt regntøjet, lukket øjnene og lytter til deres skoleleders stemme gennem klassens højtalere. I dagens første 15 minutter skal de bare sidde helt stille og forestille sig alle de underlige former, snoren P kan danne, mens regnen plasker ned i tykke tove udenfor.

National læsestrategi: DLF er ikke med 

Det er ikke underligt, at en del elever slutter dagen med at sige "Åååh, kan vi ikke også have læsedag i morgen", for programmet er proppet med hygge, fællesskab, møde med yndlingsforfattere, grin og ikke mindst varme soveposer og læsebamser.

Forfatterne må gerne skubbe lidt til børnene

FN's internationale dag for læse og skrivefærdigheder faldt i år på en søndag, så skoler valgte den dag, der passede dem bedst i den følgende uge, og der er stor forskel på, hvor meget man gør ud af fejringen. På Hareskov Skole har man fejret dagen de sidste 10 år - først med et læsebånd midt på dagen og siden med stadig flere aktiviteter. De seneste fem år har der været fuldt program hele dagen med frilæsning, besøg af børnehaverne, et forfatterbesøg til indskoling, et til mellemtrinnet og et til udskolingen og i år også litteraturquiz og overraskelse til de store. Det er PLC-medarbejder Christina Blomquist og læsevejleder Ane Kuld Jensen, der arrangerer dagen og udvælger og kontakter forfatterne.

"Anne Sofie Hammer, som har skrevet Villads-bøgerne, har været fast på programmet de seneste fem år, fordi hun er virkelig dygtig til at formidle, og det passer lige ind med en bog, som mange kender, og som vi ofte læser højt. På mellemtrinnet har vi i år valgt en, som mange læser selv - Manu Sareen, der skriver Iqbal Farooq-bøgerne. Og i udskolingen er det så Kristina Aamand som virkelig fik fortalt dem en anderledes historie om sin opvækst. Vi vil gerne have, at det er nogle, der kan rykke lidt i dem, nogle der lidt anderledes", fortæller Christina Blomquist

PLC-pris til Anne Sofie Hammer

PLC-medarbejderne i kommunen anbefaler hinanden forfattere, og nogle af dem deler vandene, fordi de kommer ud til kanten af, hvor voldsomme ting børnene skal høre om.

"Forfatterne er vildt forskellige og giver børnene forskellige ting. Men det er en særlig dag, hvor alle har fuld skrue på, og sådan skal det være. Børnene ved det hjemmefra, fordi det er en tradition, som de husker og fortæller hinanden om. Om morgenen, hvor de læser frilæsning i soveposer, er der fuldstændig stille på hele skolen. Det kan noget. Og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at det stimulerer og gør en forskel i forhold til, at vi har en stor læselyst her på skolen", siger Ane Kuld Jensen og får selv små stjerner i øjnene af begejstring.

Læsepris: Samarbejde med folkebiblioteket gavner læsningen

Uhygge og midtvejskriser

Oplæggene fra forfatterne sætter gang i lattermuskler, overraskelsen og eftertænksomheden hos eleverne. Inden har de forberedt spørgsmål, som de har skrevet på små, røde sedler og alvorligt stiller til de "rigtige" forfattere. Men der kommer også spontan undren, som når en dreng gerne vil vide, hvor meget af Iqbal Farooq-historierne, der faktisk er sket og ser vantro på Manu Sareen, da han svarer: "Næsten alt, hvad jeg skriver i bøgerne, er ting, jeg har oplevet i virkeligheden. Og ofte overgår virkeligheden faktisk fantasien. Fx der hvor en dreng har en krokodille med hjem fra Egypten. Det var min underbo - og året efter var det en lille slange".

De vrider sig af grin, da han udrustet med kasket og kaffekop giver den som skateboardkørende far i midtvejskrise med tyk nørrebo-dialekt og arabiske kraftudtryk.

Anmeldelse: Forrygende Farooq

På samme måde sidder de små ret op på stolen med store øjne, da Anne Sofie Hammer læser scenen i 'Villads Uhyggelig Halloween', hvor en sur gammel mand på rasleruten råber så højt ad børnene, at stakkels Villads tisser i bukserne.

Anmeldelse: Villads fra Valby i O.V

Lærerne: Den fælles oplevelse betyder meget for læselysten

Tilbage i klasserne arbejder eleverne videre med de oplevelser, de lige har haft.

Hanne Jakobsen er dansklærer i indskoling og på mellemtrinnet. For hende er det ligeså meget den fælles oplevelse, som det rent faglige, der giver eleverne en masse.

"Vi har forberedt dem inden og hørt historierne, og bagefter spillede de læsebingo, hvor de skal svare på spørgsmål på en bingoplade, og fx læse under et bord eller skrive tre ord om som betegner Villads. Men det er i høj grad også det at vi har oplevet noget sammen, som vi bygger videre på senere".

Både hun og hendes kollega Karen Frederiksen, som har 1. klasse kan mærke, hvor meget dagen betyder for børnene og for deres lyst til at læse.

"De har råhygget. Da de lå der under bordene i deres soveposer med bamser og regnen silede ned  det var ligesom at være på lejrskole. Da vi var på biblioteket som optakt, ribbede de alle hylder for Villads-bøger" "Ja, det kunne vi godt mærke", siger Hanne Jakobsen og de griner.

National læsestrategi: DLF er ikke med

Det gør indtryk på børnene at møde den forfatter, som har skrevet de bøger, de elsker, og de snakkede bagefter en del om, hvordan hun havde fortalt om at få ideer - at man skulle få en masse dårlige ideer for at få en god - og at det tog to år at skrive den første bog.

"Det er jo også meginspirerende for mig at høre, hvordan hun har arbejdet med at skrive. Og i sidste ende handler det for mig også om, at vi tager eleverne alvorligt ved at gå med ind i deres litteraturverden og høre oplæg af forfatteren til børnenes egne bøger".

Kendt lærerstuderende om litteratur på læreruddannelsen: Det er for uambitiøst