Et makkerpar fra Nørre Fælled Skole fortæller om deres overvejelser i matematikgrubleren til deres lærer i dansk som andetsprog.

Undersøgende matematikopgaver klar til brug i undervisningen

Hvor meget fylder en burhøne eller tre? Bind og tæl knuder eller regn ud, hvad en samling af kasser vejer. Nu er det muligt at afprøve nogle af de matematikopgaver og grublere, som folkene bag projekt Kvalitet i Dansk og Matematik (KiDM) har udviklet.

Offentliggjort

Kvalitet i Dansk ogMatematik 

KiDM er et forsknings- og udviklingsprojekt, der kører fra 2016til 2019. Det omfatter 4.-5. klasse i matematik og 7.-8. klasse ilitteraturundervisning i dansk.

Projektet handler om undersøgende, dialogisk oganvendelsesorienteret undervisning.

Kvalitet i Dansk og Matematik er et landsdækkende projektigangsat af Undervisningsministeriet i samarbejde medSkolelederforeningen og Danmarks Lærerforening. Ministeriet harafsat 20 millioner kroner til det.

Projektet gennemføres af et konsortium bestående af AalborgUniversitet, Syddansk Universitet, UCL Erhvervsakademi ogProfessionshøjskole, Professionshøjskolen Absalon, UC SYD ogUniversity College Nordjylland.

Læs meget mere på forskningsprojektets website kidm.dk Her ermatematikopgaverne tilgængelige samt mere materiale om didaktikkenog tankerne bag. 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På websitet kidm.dk kan du se de undersøgende matematikopgaver, som elever i 4. og 5. klasse har arbejdet med i forskningsprojektet. Der er grublere, opgaver i modellering og forskellig undersøgende virksomhed. Danskopgaverne bliver frigivet senere, og til efteråret regner gruppen bag projektet at præsentere resultaterne af projektet på en konference.

 

Eleverne kan binde knuder på en snor, tælle hvor mange de hver især kan nå at binde på et minut, og de kan udarbejde diagrammer over knudetallene, sammenligne med andre klasser, finde antallet af knuder man kan binde i gennemsnit - eller hvilke opgaver, de nu kan generere i det undersøgende arbejde.

Burhøns pusles på plads i matematik

Der er opgaver om at kategorisere ting i poser, om rektangeltal og hvordan man kan finde frem til hvad en gruppe af kasser vejer, når man ved, hvad de vejer tilsammen to og to.

Man kan prøve sig frem, pusle sig frem, tænke sig frem til løsninger - og ofte er der flere løsninger på problemerne. Hvordan regner man for eksempel ud, hvor mange bøger der er i det pædagogiske læringscenter uden at tælle dem?

Undersøgende matematik ændrer elev- og lærerroller

Lærerne har i projektet fortalt, at eleverne opnår en øget grad af selvstændighed, når de arbejder undersøgende med matematik. De går lettere selv i gang med en opgave, bliver bedre til at løse den slags opgaver og de taler meget mere matematik end ved andre opgaver. De samarbejder mere og får sat ord på matematikken sammen. Det viser nogle af de foreløbige resultater af forskningsprojektet.

Blog: At undersøge er ikke bare at undersøge

Nogle af eleverne opfatter ikke de undersøgende opgaver som matematik, mens andre kan godt lide de grublere, som frustrerer andre. 

Matematik-grubler med indbygget frustration eller sjov

 Find opgaverne her:

Læs mere

Opgaver i Indsats 1

Opgaver i Indsats 2

Opgaver i Indsats 3