Nultolerance over for mobning. Det er etlovkrav, at alle skoler har en anti-mobbestrategi. Men i Københavnskal alle skoler arbejde mod, at alle elever deltager i forløb omanti-mobning. I skolens kvalitetsrapport skal det angives, hvordanskolen har arbejdet med forløb om mobning.
Skoler og lærere i København anbefales at skue ned for brug afløbende karakterer og op for feedback. Der børaltid gives mundtligt feedback til eleverne, når de får karakterer.I skolens kvalitetsrapport skal det angives, hvordan skolen hararbejdet med styrket feedback.
Alle skoler opfordres til at indføre samtaler med eleverne omderes trivsel og udvikling. I første omgang er deældste elever i udskolingen førsteprioritet. I skolenskvalitetsrapport skal det angives, hvordan skolerne arbejder medeleverne om deres trivsel og udvikling.
Alle skoler i København skal arbejde med skolens brug afmobiltelefoner og digitale hjælpemidler iundervisning, samt med digital dannelse af eleverne. Skolerne skaltage stilling til, hvornår digitale hjælpemidler bruges aktivt iundervisningen, og hvornår det er støj til skade for læring ogfordybelse, samt hvordan man med brug af mobiltelefon tager hensyntil de sociale fællesskaber. På skolerne besluttes principperne afskolebestyrelsen og skoleledelsen med inddragelse af lærere ogelever.
Styrket inddragelse af eleverne iundervisningen og i udviklingen af skolerne. Københavns Kommune harfællesprojekt på vej med Danske Skoleelever og KøbenhavnsFælleselevråd for at styrke elevinddragelsen på de københavnskeskoler. Hver skole skal rapportere på elevinddragelse og elevrådetsvirke i skolens kvalitetsrapport.
Anbefalinger til Christiansborg
Uddannelsesparathedsvurderinger (UPV) stresserskoleeleverne i de ældste klasser. Derfor anbefales det, atuddannelsesvejledningen styrkes, og mærkatet"ikke-uddannelsesparat" afskaffes, så UPV bliver etudviklingsværktøj i stedet for en stempling af eleven.
Det anbefales, at de nationale test i 2. og 3.klasse afskaffes.