Undervisningsminister Merete Riisager var overrasket over at seksualundervisningen i grundskolen er blevet forsømt.

Seksualundervisning: Alles ansvar er ingens ansvar

Det står skidt til med undervisningen i sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (SSF) i den danske folkeskole, viser en ny undersøgelse. Ministeriet indkaldte til dialogmøde, hvor konklusionen blandt andet var, at faget mangler at nogen tager ansvar for det.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Godt at der er en forkortelse", sagde undervisningsminister Merete Riisager, da hun tog ordet på sit ministeriums dialogmøde om det timeløse, men obligatoriske fag sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab denne formiddag.

"Vi var nogen, der troede at det gik ok med SSF", forsatte hun, inden hun udtrykte sin ærgrelse og overraskelse over den nye undersøgelse af faget, som viser, at det bestemt ikke er tilfældet.

"I stedet har det vist sig at SSF er et forsømt emne, og det er nedslående. Jeg tror ikke, det skyldes, at den danske lærerstand er snerpede", fortsatte Merete Riisager.

Hun mener snarere, forklaringen skal findes i lærernes travhed med andre emner.

Folkeskolen er dårlig til at undervise om sex

"Vi svigter børnene, hvis vi ikke lærer dem om seksualitet, om mødomme, som faktisk ikke findes, om grænser og alt det andet, faget indeholder. Forældrene har et ansvar her, men det er også en skoleopgave".

Ledelsen må på banen

Ministeren var desuden bekymret over, at lærerne, der varetager undervisningen i SSF, for en stor dels vedkommende ikke er klædt ordenligt på til opgaven.  For eksempel svarer 53 procent af lærerne i undersøgelsen, at de ikke har læst fagets fælles mål og læseplan. Riisager mente at en del af miseren skyldes, at der ikke er klarhed over, hvem der har ansvaret for at skabe god SSF-undervisning på de enkelte skoler. Det er noget, alle skal tage sig af og få inddraget i deres almindelige undervisning.

Ny bog: Seksualundervisning skal være dannelse, ikke instruktion i kondomer

"Og det, der er alle ansvar, ender ofte med at være ingens ansvar. Der ligger en ledelsesopgave her", sagde ministeren, som også foreslog at der på hver skole blev udpeget én resurseperson, som sørger for den gode SSF-undervisning.

Skoleledernes formand: SSF er ikke skolens vigtigste fag

Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen, som også deltog i dialogmødet, er lodret uenig med med ministeren om at skolelederne har svigtet undervisningen i SSF.

"SSF er ikke skolens vigtigste fag, det skal vi huske", sagde han, da han fik ordet i paneldebatten. Og så opfordrede han i øvrigt organisationer som Sex og Samfund og de andre deltagere på dialogmødet til at komme skolen til undsætning på området:

"Sig til politikkerne at det her ensidige fokus på fagfaglighed må stoppe nu. Sig, at skolen skal have mere plads til dannelse, til det, der ikke måles. Og så hjælp os på skolerne med at huske de timeløse fag. I kan gå sammen om at lave en pakke med materialer, som I sender til os hver år i maj, når vi er ved at planlægge næste skoleår, så vi husker at tænke de timeløse fag med".

Hjortdal var desuden bekymret for, hvordan det skal gå med SSF, hvis skoledagen bliver forkortet, som der er lagt op til i de aktuelle forhandlinger.

"Den lange skoledag er nødvendig, hvis vi skal have tid til ting som SSF og til skolens dannelsesopgaver", sagde han. "Og så skal vi tænke over hvad vi giver eleverne fri til. De kommer ikke hjem til mor, der venter med varme boller og kakao. Det kommer hjem til playstation og porno. Det kan vi gøre bedre i skolen".

Ny undersøgelse: Kortere skoledag giver bedre faglighed og trivsel

Lad de professionelle lærere have ansvaret

Overfor folkeskolen.dk uddyber Hjortdal: "Vores ansvar som ledere er at prioritere de resurser, der er til rådighed. SSF er i den sammenhæng ikke det vigtigste", siger han og understreger, at den nye undersøgelse faktisk viser at tre fjerdedele af eleverne synes, de har fået en udmærket undervisning i SSF.

På spørgsmålet om, hvorfor skoleledere ikke har sørget for at SSF-undervisningen er blevet varetaget i forbindelse med den understøttende undervisning, svarer Hjortdal, at det er den til dels også.

"Understøttende undervisning bliver i høj grad varetaget af pædagoger, og der har nok manglet noget koordinering", siger han. "Men mange af de delområder, der ligger under SSF - for eksempel sundhed og trivsel - bliver løftet i den understøttende undervisning, men det er ikke nødvendigvis blevet registreret af den aktuelle rapport."

Pædagogerne har det, men ikke lærerne

Hjortdal mener desuden, at ministerens forslag om at udpege én resurseperson med ansvar for SSF på skolen, er utilstrækkeligt. Han mener, at det pædagogiske læringscenter må komme på banen.

"PLC har traditionelt ansvaret for at der er undervisningsmaterialer til rådighed, også for det her emne", siger han. "Det er her de eksterne aktører kunne hjælpe os, for eksempel ved at sende os materialer, links med mere en gang om året. Så kan PLC videreformidle til skolens team. Hvis professionsidealet skal give nogen mening, er det vejen frem".

Læs mere

Læs undersøgelsen her