Opfordring til alle lærere: Giv jeres undervisning et ordblindetjek i anledning af det nye skoleår
Lærer og ordblindeunderviser Line Leth Jørgensen udsender jævnligt nyhedsbreve om dysleksi og inklusion. I et af de seneste opfordrer hun alle lærere - enten alene, i deres team eller som samlet gruppe – til at give deres undervisning et lille dysleksi-serviceeftersyn i anledning af det nye skoleår. I nyhedsbrevet bringer hun en tjekliste med seks punkter:
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Alle papirer er digitalt tilgængelige for eleverne inden timens begyndelse
Alle klassens bøger kan som udgangspunkt findes på Nota eller Materialebasen Elever med dysleksi har altid mulighed for at benytte læse-skriveteknologi timerne og ved alle prøver (+ ekstra tid) Vi har fokus på elevernes udfordringer og deres styrker, så de både får den nødvendige støtte og mødes med høje forventninger
Eleverne skal ikke læse højt i klassen - med mindre de selv ønsker det
Hvis vi er i tvivl, spørger vi eleverne I tjeklisten uddyber Line Leth Jørgensen, hvad de enkelte anbefalinger handler om. Du finder den fulde tjekliste via linket under billedet af Line Leth Jørgensen.
6 punkter til en dysleksivenlig undervisning