Opfordring til alle lærere: Giv jeres undervisning et ordblindetjek i anledning af det nye skoleår

Lærer og ordblindeunderviser Line Leth Jørgensen udsender jævnligt nyhedsbreve om dysleksi og inklusion. I et af de seneste opfordrer hun alle lærere - enten alene, i deres team eller som samlet gruppe – til at give deres undervisning et lille dysleksi-serviceeftersyn i anledning af det nye skoleår. I nyhedsbrevet bringer hun en tjekliste med seks punkter:

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

  • Alle papirer er digitalt tilgængelige for eleverne inden timens begyndelse
  • Alle klassens bøger kan som udgangspunkt findes på Nota eller Materialebasen
  • Elever med dysleksi har altid mulighed for at benytte læse-skriveteknologi timerne og ved alle prøver (+ ekstra tid)
  • Vi har fokus på elevernes udfordringer og deres styrker, så de både får den nødvendige støtte og mødes med høje forventninger
  • Eleverne skal ikke læse højt i klassen - med mindre de selv ønsker det
  • Hvis vi er i tvivl, spørger vi eleverne
  • I tjeklisten uddyber Line Leth Jørgensen, hvad de enkelte anbefalinger handler om. Du finder den fulde tjekliste via linket under billedet af Line Leth Jørgensen.

    6 punkter til en dysleksivenlig undervisning