Topmødet i Lissabon handler om værdsættelse af lærere og højnelse af deres status, fortæller næstformand Dorte Lange, der deltager i mødet.
Foto: Sarah Bender
DLF og Riisager til internationalt topmøde om værdsættelse af lærere
'Valuing our Teachers and Raising their Status' er temaet på dette års internationale lærerprofessions-topmøde, som finder sted i Lissabon om et par dage. Her mødes 25 landes undervisningsministre med formænd for lærerorganisationerne. Fra Danmark kommer Merete Riisager og Dorte Lange.
Om topmødet
International Summit on theTeaching Profession er en amerikansk opfindelse og blev afholdtførste gang i New York i 2011 på initiativ af den amerikanskeundervisningsminister Arne Duncan, som inviteredelærerforeningsledere og ministre fra de 25 lande, der klarede sigbedst i Pisa-undersøgelsen til møde.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Tendenser, udfordringer og muligheder inden for undervisning og læring er på dagsordenen på topmødet Summit on the Teaching Profession 2018. Samarbejde internt i de deltagende lande er i fokus, så der bliver rig lejlighed til at tale sammen for landenes undervisningsministre og repræsentanter for lærerorganisationerne. DLF har deltaget mange gange - i år er det næstformand Dorte Lange, der deltager i mødet.
"Det er et meget vigtigt emne, vi skal tale om - nemlig værdsættelse af lærere og højnelse af deres status", fortæller Dorte Lange.
"Det handler om self-efficacy. Det er dokumenteret, at hvis lærere føler sig værdsatte, velforberedte, trygge og føler, at de er uddannet til det, de arbejder med, så smitter det af på eleverne. Og det er blandt andet det, vi skal tale om på topmødet".
"Jeg ved, at jeg får noget vigtigt med hjem. Hver gang disse topmøder holdes, udsender Undervisningsministeriet og Danske Underviseres Samråd en fælles erklæring om udvikling af det videre samarbejde. Der er både tale om løbende samarbejde og at man sammen holder en national konference med fokus på udvikling af lærerprofessionen", siger Dorte Lange.
Bondo: Internationale erfaringer viser, at flere timer ikke virker
Både Anders Bondo Christensen og Dorte Lange har deltaget i tidligere topmøder. Møderne er inspiration til de 25 deltagende OECD-lande. Deltagerne vil diskutere Pisa-analyser, Talis-analyser og forskning, der handler om samarbejde på skoler, betydning af værdsættelse af lærerprofessionen, lærernes rolle og selvopfattelse, pres på lærerne, folkeskolereform, elevers sociale baggrund og dens betydning, at forsøge at forberede eleverne til fremtidens job - så også teknologi og fremme af innovation vil blive drøftet.
"Den danske undervisningsminister er jo ikke lærernes arbejdsgiver, så det vi kæmper for i OK18 lige nu har ikke noget med ministeren at gøre. Ministeren er til gengæld med i alle mulige andre samarbejder, vi har - så som forenklede Fælles Mål og meget andet", siger Dorte Lange, der ser frem til topmødet og alle diskussionerne.
Dorte Lange: Ministeren undervurderer alvoren