Ny inspiration er vigtig for at holde gejsten oppe hos både sig selv og eleverne, mener billedkunstlærer Liza Wendelboe Bøcher.

»Jeg er den eneste, der får betalt efteruddannelse«

Lærer Liza Wendelboe Bøcher er en af de heldige. Det er nemlig langtfra ualmindeligt, at hun kommer af sted på efteruddannelse i sit fag tre gange om året.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undersøgelse: Ingen efteruddannelse i over fem år 

Liza Wendelboe Bøcher er ikke i tvivl. Hun har nogle privilegier, som ikke er mange forundt. Fere gange om året er hun på efteruddannelseskurser. »Her er jeg altid den eneste fra min kreds, der har fået efteruddannelsen betalt«, fortæller hun.

Liza Wendelboe Bøcher er lærer på 10.-klassecenteret Hjørring Ny 10. Her er hun den eneste, som underviser i billedkunst. Derfor bliver det årlige håndlavede hæfte fra foreningen Danmarks Billedkunstlærere med det kommende års kurser i faget altid nøje studeret, når det lander i postkassen ved juletid.

Og typisk betyder det, at hun kommer af sted på op til tre efteruddannelseskurser i løbet af året.

»Det hjælper virkelig til at holde den faglige damp oppe. Når det er mange år siden, at man blev uddannet i sit fag, er det vigtigt både at få genopfrisket nogle ting og at få lært en masse nyt«.

Liza Wendelboe Bøcher peger på, at der eksempelvis kan være teknikker, man har glemt i årenes løb. »Så det her brushup gør, at jeg kan lykkes med min undervisning«.

Ingen penge til at blive klogere på dit fag 

Vi lærer meget af hinanden

Som skolens eneste underviser i billedkunst betyder det desuden ekstra meget at mødes med andre billedkunstlærere.

»Den faglige sparring med de andre lærere betyder helt vildt meget. Det er enormt inspirerende at høre, hvad de gør, og samtidig have mulighed for at snakke om ideer til ting, man har tænkt på at lave. Vi kan lære rigtig meget af hinandens erfaringer«, siger hun og tilføjer, at det også er meget inspirerende, at det ikke kun er lærere, som deltager i kurserne.

»Tit er der også kunstnere og andre professionelle. Og det gør, at jeg rykker en tand tættere på den tekniske del af faget. Så jeg udvikler mig meget hver gang«.

Kursernes pris er afgørende

Selv om ledelsens opbakning ifølge Liza Wendelboe Bøcher er den vigtigste grund til, at skoleårene altid bliver krydret med faglig inspiration, fremhæver hun også, at kurserne ofte er tilpasset skolernes ofte stramme økonomi.

»Foreningen Danmarks Billedkunstlærere gør et stort arbejde for, at kurserne kan gøres økonomisk overkommelige. Det gør det mere spiseligt for min skole, og hvis jeg gerne vil af sted på mere end et eller to om året, gør det ikke så ondt at gribe til egen lomme til resten«, siger hun. »Jeg har oplevet, at forholdene i andre sammenhænge godt kan være lidt ekstravagante med dyre hoteller og konferencesteder«.

Foreningens kurser ligger desuden typisk i weekenden, så skolen ikke skal dække ind med vikar. »Det gør det lettere at få lov til at komme af sted, men det kræver jo selvfølgelig også, at man er frisk på at bruge sin fritid på det«, siger Liza Wendelboe Bøcher.