Lav en robot, der kan finde ulykkesstedet og lyse det op, så redningsmandskabet kan komme frem. Sådan lød opgaven i den ene workshop på innovationsdagen i Odense.

1000 elever fandt redningsløsninger ved fiktiv togulykke

Med en fiktiv togulykke som udgangspunkt har elever i 49 klasser på 18 skoler i denne uge fundet innovative og tekniske løsninger på at redde sårede passagerer under årets Future Innovators i Odense.

Offentliggjort

FutureInnovators

Future Innovators er Sydfynske Forskerparkersårligt tilbagevendende innovationsdag for 8. og 9. klasse. I årdeltog dog også 30 elever fra 10. klasse.

I 2017 foregik Future Innovators på en enkelt dag, men på grundaf stor efterspørgsel har man i år udvidet til fire dage.
Hver klasse deltager en dag, hvor eleverne fra klokken 9 til 15beskæftiger sig med innovation, iværksætteri ogrobotteknologi.
Det er gratis at deltage. Kun hele klasser kan tilmeldes, og derskal deltage en lærer med hver klasse.
Sydfynske Forskerparker står for al planlægning og afviklingsammen med en række virksomheder, men lærerne skal deltage i etinformationsmøde cirka 14 dage før selve innovationsdagen.
Future Innovators 2018 er finansieret af Sydfynske Forskerparker,Odense Kommune og Møllerens Fond.

Eleverne har tit svært ved at tænke ud af boksen i deres vante skolerammer. På en innovationsdag som Future Innovators går det meget nemmere, mener Jacob Lund, naturfagslærer på Skt. Klemensskolen i Odense.
Robotteknologi og innovation er altafgørende for eleverne at lære noget om. På Future Innovators bliver begge dele koblet til virkeligheden, siger Thomas Fallemann, naturfagslærer på Skt. Klemensskolen i Odense, der deltog med to 8. klasser på Future Innovators i Odense.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En båre spændt fast til en drone. En selvkørende båre programmeret til at finde vej til ambulancerne. Og en drone med både en højttaler til at berolige de sårede, et termisk kamera til at tjekke kropstemperatur og en selvlysende spray, som sprayes på toget dér, hvor hjælpen haster mest.

Sådan lød nogle af de mange innovative løsninger, som eleverne fra 8. og 9. klasse fandt frem til på tredjedagen af årets innovationsuge Future Innovators i Odense. En innovationsuge, der løb af stablen fra tirsdag til fredag i denne uge, og hvor elever fra både Fyn og Jylland prøvede kræfter med innovation og robotprogrammering. Ideerne kom frem under workshoppen "Brainstorming - tænk anderledes", hvor opgaven var at finde gode ideer og løsninger på, hvordan de sårede fra en togulykke bedst transporteres væk fra et ufremkommeligt ulykkessted og hen til ambulancerne.

Workshoppen blev faciliteret af Lise Kjær-Madsen, indehaver af innovationsvirksomheden Loop Company. Hun understregede over for eleverne, at ingen ideer kan skydes ned som tåbelige ideer. "Jeg kom ned til jer tre piger dernede, og der står "Hodja fra Pjort" på jeres papir. I slår det hen som noget sludder, men det er bestemt ikke sludder. For Hodja flyver på et flyvende tæppe, og måske kan det faktisk lykkes at lave noget i stil med et flyvende tæppe, som kan hjælpe de sårede. Så nogle gange skal man dyrke de ideer, der kommer fra baghovedet, og I var slet ikke klar over, at I havde plantet et frø til en spændende ide", slog Lise Kjær-Madsen fast under fremlæggelserne. Fire workshops Workshoppen med brainstorming finder sted på Torvet. I Yellow Conference bliver eleverne kastet ud i at arbejde med deres egne kompetencer og roller i "Kend dig selv - arbejd i teams". I Hal 1 laver eleverne intelligent tøj ved hjælp af Micro-bits og speciel sytråd. Og i Hal 3 står den på programmering af robotter. 

Intelligent tøj kan bruges i håndværk og design 

Alt sammen med udgangspunkt i en fiktiv togulykke, som eleverne blev præsenteret for i en breaking news-tv-udsendelse ved velkomsten om morgenen.

Togvognene er væltet, alt er kaos. 200-300 mennesker er fortsat i vognene, det er i nærheden af Langeskov. Der er helt mørkt, og ambulancerne kan ikke komme tæt på. Sådan lyder nogle af de sparsomme oplysninger, eleverne får, inden de går i gang med at hjælpe det lokale beredskab. I to-, tre- og firemandsgrupper bliver der hele dagen knoklet med at tænke store tanker, planlægge hvem, der gør hvad, få robotterne til at køre den rigtige vej og få Micro-Bits kodet, så LED-dioderne lyser og få det syet fast på små stykker stof. I Yellow Conference tales der livligt rundt bordene om, hvem i gruppen der er den analytiske, den målrettede, den sociale og den kreative. Efter rollerne er fordelt, skal eleverne lave en liste over, alle de opgaver, der skal løses i forbindelse med redningsaktionen. 

I Hal 1 er der dyb koncentration, for langt fra alle har tidligere arbejdet med blokprogrammering og Micro-bits, og i Hal 3 kravler eleverne ivrigt rundt på gulvet for at få deres robotter til at køre, som de skal. Alt sammen for at hjælpe redningsfolkene med at finde så mange sårede så hurtigt som muligt. Den virkelig verden

De omkring 300 elever på torsdagens udgave af Future Innovators skal igennem alle fire workshops, der på hver deres måde introducerer dem for forskellige aspekter af innovation og teknologi. Koblet på den virkelige verden.

Netop koblingen til den virkelige verden er et afgørende element for arrangørerne af Future Innovators.

"Her får eleverne mulighed for at komme ud i den virkelige verden og beskæftige sig med innovation, iværksætteri og teknologi, og vi vil rigtig gerne åbne de unge menneskers øjne for, hvilke muligheder, der er, men også for, hvor mange forskellige kompetencer, der skal i spil. Vække en interesse i dem, før deres specialiserede skolevalg", fortæller Helle Thylkjær Henriksen, adm. direktør hos Syddanske Forskerparker.   Hvad siger lærerne Fra Skt. Klemensskolen i Odense deltager de to naturfagslærere Thomas Fallemann og Jacob Lund med skolens to 8. klasser. Begge er meget begejstrede for innovationsdagen.

"Vi er med for at få koblet noget virkelighed på robotteknologi og innovation. Vi arbejder allerede meget med begge dele, men det er godt at komme ud af huset, blive inspireret, lave noget sammen med andre skoler og få bragt elevernes færdigheder i spil" siger Thomas Fallemann, der underviser i fysik, matematik og geografi.

"Samtidig er det bare super fedt for mig som lærer at få en hel dag, som andre har arrangeret. Jeg kan følge eleverne og snakke meget mere med dem end normalt i timerne, fordi jeg ikke hele tiden står til ansvar for processen", mener han. Innovation tit svær fødsel "Når man forsøger at arbejde med innovation ude i skolen har det ofte en svær fødsel. For eleverne har simpelthen svært ved at forlade den rolle, hvor de skal præstere, og jeg skal rette, og jeg som lærer har facit/det endelige svar. Det er meget nemmere for dem at tænke ud af boksen på sådan en dag som den her, hvor rammerne er anderledes", fortæller Jacob Lund, der underviser i fysik/kemi, biologi og matematik. Samtidig mener Jacob Lund, at det er godt for eleverne at opdage, at innovation ikke bare er et fint ballonord, men at innovation faktisk kræver en masse færdigheder og viden. "På sådan en dag her kommer vi væk fra, at innovation bare er teoretisk. Her oplever de, at nogle af de færdigheder, de lærer i skolen rent faktisk kan bruges til noget. De får sat deres kompetencer i spil, og de oplever også helt konkret, at de mangler viden", siger Jacob Lund I alt har 1000 elever og 52 lærere fra 49 klasser i fem kommuner deltaget i Future Innovators 2018.