Inspiration - Naturfag
Kreativ skrivning: Sådan får du succes med metoden i naturfag
Med kreativ skrivning får dine elever mulighed for at forstå komplekse begreber gennem hverdagssprog og deres egne fortællinger. Tre forskere giver tips til, hvordan du som naturfagslærer selv kan komme i gang.
Beskriv et iltmolekyles rejse gennem kroppen eller fortæl om, hvordan en sten har flyttet sig gennem istiderne.
Måske kender du allerede til kreativ skrivning? Det er en didaktisk metode, hvor eleverne – som navnet lægger op til – skriver historier om faglige emner. Målet er, at eleverne får en dybere forståelse, når de skal bruge hverdagssprog til at forbinde centrale begreber fremfor blot at huske fakta.
Spørgsmålet er, hvad der skal til, før kreativ skrivning fungerer i naturfagsundervisningen i folkeskolen. Det har vi, Mette Auning, Claus Auning og Lilja Kristinsdóttir, forsøgt at finde svar på i et udviklingsprojekt på Professionshøjskolen UC Syd for Naturfagsakademiet NAFA.
Vi fokuserer her på de positive effekter og giver små fifs baseret på vores egne erfaringer, hvis du skulle få lyst til at give metoden en chance i din egen undervisning.
Vi starter med de positive effekter.
Flere lærer mere
For det første giver kreativ skrivning eleverne mulighed for at engagere sig på en personlig måde. De skal bruge deres fantasi og skabe en forbindelse til det faglige indhold, som ellers kan virke fjernt og abstrakt.
For det andet tilbyder kreativ skrivning en ny og anderledes vej ind i naturfagenes verden. Det er en rute, der for nogle elever kan føles mere farbar end den mere traditionelle.
For det tredje kan kreativ skrivning være en formativ evalueringsmetode. Når eleverne skriver kreative tekster, kan vi som lærere få et indblik i deres forståelse af stoffet – og ofte opdager vi, hvor der er faglige misforståelser, som vi kan rette op på.
Små fifs
Tænker du nu, at det skal jeg da prøve, så har vi her et par små fifs til, hvordan du får succes med kreativ skrivning.
Før kreativ skrivning kan lykkes, er det vigtigt, at eleverne er godt inde i det faglige stof, de skal være kreative omkring. De skal have læst om det, lavet forsøg med det, modelleret indenfor emnet eller lignende. Når de har en solid faglig forståelse, kan de lettere omsætte deres viden til en kreativ fortælling.
Det kan være en hjælp at støtte eleverne gennem hele skriveprocessen og levere rammerne for løsningen af opgaven. Det kan for eksempel være, at historien skal skrives i jeg-person, og at fortællingen skal have en indledning, hoveddel og afslutning.
For nogle elever kan det derudover være nyttigt, at de får hjælp til en disposition og en liste over faglige ord, der kan indgå. Andre har måske brug for eksempel-fortællinger, så de kan se, hvordan en kreativ tekst kan bygges op inden for et beslægtet emne.
Det er også vigtigt at sikre at det faglige indhold er korrekt, selvom det er en kreativ opgave. Eleverne skal bruge deres fantasi, men de skal ikke slippe det naturvidenskabelige fokus.
Bedre til at bruge fagsprog
Eleverne får med kreativ skrivning mulighed for at arbejder med begreberne på en måde, der gør dem mere konkrete, og vi har set, hvordan de efterhånden bliver bedre til at bruge fagsprog i deres historier. Når de skriver deres egne fortællinger, bliver de nødt til at tænke over de processer i naturen, som de beskriver, og det styrker deres faglige forståelse.
Derfor opfordrer vi jer naturfagslærere ude i folkeskolen til at prøve kreativ skrivning i jeres undervisning. Det kræver lidt planlægning og tilpasning, men det er en måde, hvorpå vi naturfagsundervisere kan gøre naturfagene mere levende - og give eleverne en dybere forståelse af både fagligheden og deres egen evne til at formidle den.