Inspiration - Naturfag
"Det kræver lidt planlægning og tilpasning, men det er en måde, hvorpå vi naturfagsundervisere kan gøre naturfagene mere levende", skriver tre forskere.
Foto: Getty Images / SeventyFour
Kreativ skrivning: Sådan får du succes med metoden i naturfag
Med kreativ skrivning får dine elever mulighed for at forstå komplekse begreber gennem hverdagssprog og deres egne fortællinger. Tre forskere giver tips til, hvordan du som naturfagslærer selv kan komme i gang.
Beskriv et
iltmolekyles rejse gennem kroppen eller fortæl om, hvordan en sten har flyttet
sig gennem istiderne.
Måske kender
du allerede til kreativ skrivning? Det er en didaktisk metode, hvor eleverne –
som navnet lægger op til – skriver historier om faglige emner. Målet er, at
eleverne får en dybere forståelse, når de skal bruge hverdagssprog til at
forbinde centrale begreber fremfor blot at huske fakta.
Spørgsmålet
er, hvad der skal til, før kreativ skrivning fungerer i naturfagsundervisningen
i folkeskolen. Det har vi, Mette Auning, Claus Auning og Lilja
Kristinsdóttir, forsøgt at finde svar på i et udviklingsprojekt på
Professionshøjskolen UC Syd for Naturfagsakademiet NAFA.
Vi fokuserer
her på de positive effekter og giver små fifs baseret på vores egne erfaringer,
hvis du skulle få lyst til at give metoden en chance i din egen undervisning.
Vi starter
med de positive effekter.
Flere
lærer mere
For det
første giver kreativ skrivning eleverne mulighed for at engagere sig på en
personlig måde. De skal bruge deres fantasi og skabe en forbindelse til det
faglige indhold, som ellers kan virke fjernt og abstrakt.
For det
andet tilbyder kreativ skrivning en ny og anderledes vej ind i naturfagenes
verden. Det er en rute, der for nogle elever kan føles mere farbar end den mere
traditionelle.
For det tredje
kan kreativ skrivning være en formativ evalueringsmetode. Når eleverne skriver
kreative tekster, kan vi som lærere få et indblik i deres forståelse af stoffet
– og ofte opdager vi, hvor der er faglige misforståelser, som vi kan rette op
på.
Stenens rejse - Geologi gennem fortælling
I et
geografiforløb på læreruddannelsen bad vi de studerende forestille sig, at de
var en sten på en strand i Danmark.
Gennem
fortællingen skulle de forklare, hvordan stenen var kommet dertil, og beskrive
geologiske processer som forvitring, erosion, transport og aflejring.
En af
de studerende valgte at skrive om en sten, der var flyttet fra Sverige til
Danmark under den seneste istid. I løbet af opgaven blev den studerende nødt
til at sætte sig ind i komplekse fagbegreber for at kunne skrive en fagligt
korrekt og sammenhængende historie.
Små fifs
Tænker du
nu, at det skal jeg da prøve, så har vi her et par små fifs til, hvordan du får
succes med kreativ skrivning.
Før kreativ
skrivning kan lykkes, er det vigtigt, at eleverne er godt inde i det faglige
stof, de skal være kreative omkring. De skal have læst om det, lavet forsøg med
det, modelleret indenfor emnet eller lignende. Når de har en solid faglig
forståelse, kan de lettere omsætte deres viden til en kreativ fortælling.
Om NAFA
Naturfagsakademiet
NAFA er et nationalt program, der skal fremme motiverende og udbytterig
naturfagsundervisning i grundskolen ved at styrke uddannelse af kommende og
nuværende naturfagslærere. NAFA startede d. 1. august 2021, og løber frem til sommeren 2028. I programmet
indgår alle landets professionshøjskoler, fire universiteter og det nationale
naturfagscenter Astra.
Det kan være
en hjælp at støtte eleverne gennem hele skriveprocessen og levere rammerne for
løsningen af opgaven. Det kan for eksempel være, at historien skal skrives i
jeg-person, og at fortællingen skal have en indledning, hoveddel og afslutning.
For nogle
elever kan det derudover være nyttigt, at de får hjælp til en disposition og en
liste over faglige ord, der kan indgå. Andre har måske brug for eksempel-fortællinger,
så de kan se, hvordan en kreativ tekst kan bygges op inden for et beslægtet
emne.
Det er også
vigtigt at sikre at det faglige indhold er korrekt, selvom det er en kreativ
opgave. Eleverne skal bruge deres fantasi, men de skal ikke slippe det
naturvidenskabelige fokus.
Bedre til
at bruge fagsprog
Eleverne får
med kreativ skrivning mulighed for at arbejder med begreberne på en måde, der
gør dem mere konkrete, og vi har set, hvordan de efterhånden bliver bedre til
at bruge fagsprog i deres historier. Når de skriver deres egne fortællinger, bliver
de nødt til at tænke over de processer i naturen, som de beskriver, og det
styrker deres faglige forståelse.
Derfor
opfordrer vi jer naturfagslærere ude i folkeskolen til at prøve kreativ
skrivning i jeres undervisning. Det kræver lidt planlægning og tilpasning, men det
er en måde, hvorpå vi naturfagsundervisere kan gøre naturfagene mere levende - og
give eleverne en dybere forståelse af både fagligheden og deres egen evne til
at formidle den.