Fire organisationer, deriblandt Danske Patienter, præsenterer i morgen på Christiansborg en national handlingsplan til undervisning af langtidssyge elever.

Syv anbefalinger til undervisning af syge børn

Mange elever risikerer at komme bagud i skolen på grund af langvarig sygdom, og de får sjældent den undervisning, de har krav på. I morgen præsenterer Danske Patienter og flere andre organisationer en handlingsplan for politikerne på Christiansborg.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Børn, der er langtidssyge eller lider af kronisk sygdom, har krav på at bliver undervist, men det sker i alt for lille omfang, mener foreningen Danske Patienter. Sammen med foreningen Skole og Forældre og Danske Handicaporganisationer samt Danske Skoleelever præsenterer de i morgen en handlingsplan med syv anbefalinger for Undervisningsudvalget på Christiansborg.

En rundspørge fra Danske Patienter blandt familier med blandt andet langtidssyge børn har vist, at 40 procent af de adspurgte forældres børn har været syge i mere end 15 dage, men kun syv procent af eleverne har fået tilbudt undervisning. 33 procent er altså ikke blevet tilbudt undervisning.

Kronisk syge børn har krav på kompenserende undervisning

"Vi kan ikke være bekendt, at vi ikke sikrer børnene ordentlige vilkår for at følge med i skolen. Det kan have enorme konsekvenser for børnenes trivsel i skolen og muligheder i fremtiden", siger formanden for Danske Patienter, Camilla Hersom i en pressemeddelelse om initiativet med handlingsplanen, der i morgen præsenteres for politikerne i Folketingets Undervisningsudvalg.

De 7 anbefalinger:

Handlingsplanens syv anbefalinger ses som en national indsats, der skal understøtte en god pædagogisk praksis ved sygdom og fravær - blandt andet ved at formidle viden til skolerne om tilgængelige, konkrete og vidensbaserede redskaber, metoder og teknologier. Handlingsplanen foreslår også, at der identificeres og formidles eksempler på best pratice fra skoler, der håndterer sygefravær og supplerende undervisning på en god måde - til inspiration for skoleledelser og lærere. Erfaringerne har vist, at mange skoleledere ikke kender reglerne til bunds.

Leder kendte ikke reglerne for kronisk syge elever

 Den nationale indsats skal også forpligte skolerne til at identificere elever med handicap, kronisk eller langvarig sygdom. Indsatsen skal sikre brug af sygeundervisning og supplerende undervisning efter lovens anvisninger og sikre, at både lærere og forældre bliver oplyst om de hjælpemidler og muligheder, som kan kompensere for handicap og sygdommes påvirkning af elevernes skolegang.

Ønsker klageinstans

Endelig foreslår de fire organsiationer, at den nationale indsats skal følges op med tilsyn og klagemulighed eller opfølgende undersøgelser, der synliggør skolernes indsatser eller mangel på samme for ansvarlige embedsmænd og politikere, så det sikres, at børnene modtager den undervisning, de har ret til.

"Fraværet kan påvirke børnenes faglige niveau i en sådan grad, at de kan have svært ved at komme videre på en ungdomsuddannelse", mener Camilla Hersom fra Danske Patienter.

De fire organisationer håber, at politikerne vil bruge anbefalingerne så børnene får tilbudt den støtte, de har behov for.

Læs mere

 Anbefalinger til national indsats for børn medsygefravær