"Diskusionerne i rådgivningsgruppen peger ofte i retning af læringsplatformenes store betydninng, og hvordan de er kommet til at styre implementeringen af de nye Fælles Mål", siger lærer Gitte Grabov

Lærer skal rådgive ministeren: Læringsplatformene målstyrer undervisningen

Med ny lovgivning, der gør en række mål i Fælles Mål vejledende i stedet for bindende, bliver læringsplatformene ifølge ministeriet "uhensigtsmæssigt styrende for lærernes undervisning". Lærer Gitte Grabov skal være med til at rådgive Merete Riisager om platformenes fremtid.

Offentliggjort

ARBEJDSGRUPPENS MEDLEMMER

  • Gitte Grabov, lærer, Baltorpskolen, Ballerup
  • Juliane Ø. Vendelboe, konsulent, DLF, København
  • Claus Svold, direktør for Børn & Unge, Vejle Kommune
  • Kristina Østergaard Kristoffersen, læringschef i AalborgKommune
  • Thomas Illum, forskningschef, UCL
  • Karsten Gynther, leder af forskningsmiljøet "Digitalelæringsmiljøer og Didaktisk design", ProfessionshøjskolenAbsalon 
  • Relevante medarbejdere fra Undervisningsministeriet.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I maj blev partierne bag folkeskolereformen enige om at gøre tusindvis af færdigheds- og vidensmål vejledende i stedet for bindende.

Aftale: Tusindvis af bindende mål bliver vejledende

Men i flere af de elektroniske læringsplatforme, det er blevet obligatorisk for skolerne at have i dette skoleår, bliver undervisningsforløb bygget op omkring selv samme mål.

Dermed er læringsplatformene blevet "uhensigtsmæssigt styrende for lærernes undervisning", lød det mandag på Undervisningsministeriets hjemmeside.

Fælles Mål-debat: Udsigt til opgør med målstyring og tvungne læringsplatforme?

Ordene faldt i forbindelse med nyheden om, at en ny arbejdsgruppe nu skal kigge på, hvordan den politiske aftale om reduktion af antallet af bindende mål i Fælles Mål også skal slå igennem på de digitale læringsplatforme.

Undervisningsminister Merete Riisager uddyber over for folkeskolen.dk, at læringsplatformene "er blevet implementeret for detaljerede og for didaktisk styrende for undervisningen".

"Derfor er det en naturlig følge af lovændringen, at læringsplatformene gåes igennem og indrettes mere fleksibelt, så der ikke kun er en måde at gøre tingene på. Det skal være muligt at træffe didaktiske valg på den enkelte skole. Det er selve formålet med lovændringen, og det skal selvfølgelig afspejle sig i de konkrete værktøjer", siger hun.

Lærer: Læringsplatformene har taget styringen

Et af medlemmerne af arbejdsgruppen er lærer Gitte Grabov fra Baltorpskolen i Ballerup. Hun håber, at udmeldingen om, at læringsmålsstyringen på læringsplatformene har taget overhånd, bliver udgangspunkt for en åben dialog i arbejdsgruppen.

"Dermed skal vi også have et blik for, hvad der var intentionen med læringsplatformene, og hvilken funktion, de reelt har fået. Og at det nok ikke er den ønskede effekt, man har opnået", siger hun.

Gitte Grabov har en ambition om at være talerør for de mange lærere, som er fustrerede over den rolle læringsplatformene har fået, og den betydning de har for undervisningens planlægning, gennemførelse og evaluering.

"Jeg oplever, som så mange andre lærere, at det store dokumentationskrav har fjernet fokus fra den gode undervisning. Jeg er meget optaget af, hvordan vi kan sikre lærerens professionelle råderum og reducere detaljeringsgraden af målene", siger hun.

Gitte Grabov sidder også i den store rådgivningsgruppe, der rådgiver ministeren om den overordnede implementering af Fælles Mål, og som den nye arbejdsgruppe hører under.

Lærere og fagfolk skal følge forenklingen af Fælles Mål

"Det er vigtigt at skabe sammenhæng mellem de to grupper, for diskusionerne i rådgivningsgruppen peger ofte i retning af læringsplatformenes store betydninng, og hvordan de er kommet til at styre implementeringen af de nye Fælles Mål. Vi skal kunne skille de to ting ad, så fokus rettes rigtigt", siger hun.

DLF: Lærerne skal styre platformene - ikke omvendt

Et andet medlem af gruppen er konsulent i Danmarks Lærerforening Juliane Vendelboe Christiansen. Hun har tidligere som afdelingsleder på Blågårds Skole i København været med til at implementere læringsplatformen Meebook.

"Det afgørende er, at lærerens professionelle råderum understøttes, ikke begrænses, af læringsplatformen. Nogle lærere har gode erfaringer med platformene som samarbejds- og planlægningsværktøj, andre har dårlige. Det vigtige er, at lærerne kan få lov til at bruge platformene til det, de mener de kan bruges til, men at de ikke bliver målstyringsredskaber", siger hun.

Debat: Opgør med målstyring: Obligatoriske læringsplatforme, elevplaner og nationale test bør afskaffes

Juliane Vendelboe Christiansen bemærker med tilfredshed, at ministeriet med ordlyden i nyheden om nedsættelsen af arbejdsgruppen har givet udtryk for, at det er en reel udfordring, gruppen skal tage stilling til.

"Det er positivt, at Undervisningsministeriet er så klare i spyttet omkring, at platformenes opdrag ikke er målstyring. At platformene skal understøtte lærerne i deres arbejde, og at det altid må være lærerens professionelle valg af værktøj til en given opgave, der er det centrale", siger hun.

Læringsplatforme: Vi samarbejder gerne

Hos den ene af de to største læringsplatforme, MinUddannelse, som tidligere i år blev opkøbt af KMD, hilser man ministeriets initiativ velkommen.

"Det er vigtigt, at ændringerne i forbindelse med reduceringen af antallet af bindende mål bliver implementeret på bedste vis i læringsplatformene. Vi følger arbejdsgruppens arbejde med stor interesse, og vi ser frem til, at resultatet af arbejdsgruppens arbejde foreligger, så vi kan tage de gode ting med i den videre udvikling af MinUddannelse", skriver uddannelsesdirektør i KMD, Jan Gaardboe Jensen, i en email.

Hos den anden dominerende aktør på markedet, Meebook, ser man også frem til at blive gået efter i sømmene.

Undervisere opretter 800.000 egne mål i Meebook 

"Læringsplatformene skal jo svare til den virkelighed, der er ude i folkeskolen. Men vi hviler rimelig meget i, at vi hele tiden har haft en målsætning om metodefrihed. Man kan i vores platform arbejde med mål på mange måder - og også helt undlade at inkludere mål for forløbene", siger stifter og direktør Søren Adolph. 

Han påpeger, at Meebook fra start har været klar over, at pædagogik er præget af modefænomener.

"Vi joker lidt med, at havde man implementeret læringsplatforme for syv-otte år siden, så havde forløbene skulle bygges op omkring Howard Gardners syv intelligenser. Skal vi lave et langtidsholdbart produkt, kan vi ikke gifte os med en bestemt metode - heller ikke læringsmål. Piller man dem ud af platformen, består 95% af den som i dag med redskaber til samarbejde, videndeling og andet, der kan understøtte lærernes arbejde".

Arbejdsgruppen begynder sit arbejde i december, men første møde er endnu ikke planlagt. Det forventes, at der skal afholdes 7-8 møder i arbejdsgruppen, som afslutter sit arbejde i løbet af foråret 2018.