Det overordnede krav om, at de studerende skal tage fat på en lærerfaglig problemstilling, er helt perfekt, mener censorformand for faget, Bolette Kremmer Hansen. Men det skal tydeliggøres, hvad det betyder, så det ikke er en fortolkningssag, understreger hun.
Foto: Pernille Aisinger
H&D-censorformand: Uklart hvordan de studerende skal bedømmes
Censorformand for håndværk og design Bolette Kremmer Hansen skriver i sin censorrapport om en overordnet tilfredshed med eksamen på læreruddannelsen. Men det skal være tydeligere, hvordan de studerende skal bedømmes. Formand for underviserne er enige.
Statistik for årets håndværk ogdesign-prøver
227 studerende har været til kompetencemålsprøve, dvs.afsluttende eksamen som lærer i håndværk og design i år. Det er 70færre end sidste år, men stadig mange flere end i 2015. Det højeantal skyldes ifølge censorformand Bolette Kremmer Hansenkompetenceløft for faget, hvor sløjd- og håndarbejdslærereefteruddannes.
Karaktergennemsnittet er i år på 8,3. Det er lidt højere end2016-snittet på 8,19. Over halvdelen af de studerende fårkarakteren 10 eller 12. Ganske få dumper.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I årsberetningen fra censorformændene for læreruddannelsens i håndværk & design fremgår det, at flere censorer savner sammenhæng mellem synopsis og den mundtlige del i de studerendes eksamen, kompetencemålsprøven. To er utilfredse med, at mange studerende i den mundtlige del ikke udstiller et selvstændigt gennemført designprojekter. Det er der ellers er krav om i prøveformen.
Desuden mener flere censorer, at de vurderer de studerendes faglighed på et usikkert grundlag, og komprimerede modulforløb vækker bekymring, fordi de studerende simpelthen ikke kan nå at blive dygtige nok.
Alt i alt konkluderer formand Bolette Kremmer Hansen på vegne af censorkorpset, at der er brug for en "revurdering og tydeliggørelse af vurderingskriterierne".
Brug for tydeligere krav
"Da prøveformerne for den nye læreruddannelses fag skulle beskrives, gik det hele for hurtigt. Rammerne var ikke tydelige, og alle praktisk-musiske fag skulle pludselig have samme prøveform, og allerede dengang beskrivelserne for prøverne blev udformet, var der uklarheder", siger Bolette Kremmer Hansen.
"Der er dog igangsat en løsning, idet de nationale faggrupper nu skal i gang med at reformulere prøveformerne, så det bliver tydeligere formuleret i studieordningerne, hvad de studerende skal kunne, hvordan de skal demonstrere det - og hvordan censorerne skal vurdere eksamensprojekterne", siger hun.
Derfor er Bolette Kremmer Hansen fortrøstningsfuld på fagets vegne, hvis det igangværende arbejde får tid nok.
Censorer slår alarm over lavt fag-fagligt niveau blandt kommende lærere
"Jeg synes, at det overordnede krav om, at de studerende skal tage fat på en lærerfaglig problemstilling er helt perfekt, men det skal tydeliggøres, hvad det betyder, så det ikke er en fortolkningssag. For eksempel har vi set studerende, som gennem deres skabende arbejde med et designprojekt undersøger en fagdidaktisk problemstilling, som efterfølgende reflekteres i forhold til undervisningsplanlægning og didaktik. Andre har opfattet det sådan, at en lærerfaglig problemstilling kan handle om materialer eller produktområder".
En mere lavpraktisk udfordring er ifølge Bolette Kremmer Hansen, at det ikke er et formelt krav at arbejde med både bløde og hårde materialer.
"Og dermed kan de studerende eksempelvis undgå at vise, at de er fagligt smalle ved kun at arbejde i et materialeområde".
Blogindlæg: Hvor blev fagfagligheden af!
Baggrundsforståelsen er væk
Ifølge Bolette Kremmer Hansen kan det være svært for censorerne at forstå konteksten for de eksamensprojekter, de studerende laver, når man kun skal orientere sig efter kompetencemålene.
"Tidligere fik man som censor tilsendt lister over den litteratur, som de studerende havde gennemgået. Det gav en baggrundsforståelse af, hvad de havde arbejdet med, men nu får censor kun tilsendt de studerendes opgaver og først den studerendes eksaminationsprojekt at se, når eksaminationen starter", siger hun.
"Men i ministeriet (Undervisningsministeriet, red.) vil man sige, at det handler om, at du skal lytte efter, om eleverne opfylder kompetencemålene".
Kan springe over hvor gærdet er lavest
Censorerne udtrykker, det kan være svært at gennemskue, hvad de studerende har lavet i løbet af undervisningsperioden, og hvad der egentlig er lavet som en del af et selvstændigt eksaminationsprojekt, hvis ikke det italesættes eller vises i prøvesituationen.
Lærerstuderende: Vi er gode inden for de rammer, uddannelsen giver os
"Derfor kan man i princippet springe over, hvor gærdet er lavest. Det er selvfølgelig de færreste studerende, der gør det, men det er aldrig de gode studerende, som gør det, vel?".
Derfor er der brug for at stille tydeligere krav. Til gengæld bør man ifølge Bolette Kremmer Hansen give studerende mere tid til at forberede sig til eksamen.
"I dag er det sådan, at de nærmest går direkte fra sidste undervisningsdag og så til eksamen - giv dem en forberedelsesperiode", siger hun.
Formand for underviserne: Vi er på rette vej
Betty Mørck er lektor i håndværk og design på professionshøjskolen Via og desuden formand for underviserne i faget. Hun mener, at faget er på rette vej, men at prøven bærer præg af børnesygdomme.
"Det er et nyt fag, og vi er opmærksomme på, at der er nogle ting, som skal rettes til. Jeg er enig i de ting, som nævnes i censorformandskabets årsberetning, men der er også nogle ting, som man kunne se på med andre øjne", siger hun og nævner nogle af de ting, som der kan ses på.
Rektor: Spinkelt grundlag for censorkritik
Inddrag alle basisområder
"Man kan f.eks. overveje at stille krav om at inddrage flere af fagets basisområder: Træ, metal og tekstil. Ligesom de studerende kan vise, at de er innovative og entreprenante - alle kompetenceområder bør inddrages".
Helt konkret mener Betty Mørck, at eksamensbetingelserne til den mundtlige prøve skal laves om, og det er et af de kommende punkter i den nationale faggruppes arbejde.
Betty Mørck mener, at håndværk og design lider under mangel på undervisningstimer.
"Det er et godt fag - et spændende fag, men de komprimerede forløb i den nye læreruddannelse er et problem i alle praktiske fag, også i håndværk og design. Det tager lang tid at tilegne sig et håndværk, det kræver mange undervisningstimer", siger hun.
"De nye lærerstuderende skal kunne rigtig meget i dag, og det forventes, at de arbejder meget mere selv", siger hun.
Læs mere
Censorformandskabet for læreruddannelsensårsberetning