Debat
Hvor blev fagfagligheden af!
Censorernes kritik bygger på et alt for spinkelt grundlag (Folkeskolen)
Censorerne har ikke blik for helheden i deres kritik af læreruddannelsen (Politiken)
Sådan lyder kommentarerne fra professionshøjskolernes uddannelsespolitiske udvalg ved rektor Camilla Wang.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Censorernes kritik bygger på et alt for spinkelt grundlag (Folkeskolen)
Censorerne har ikke blik for helheden i deres kritik af læreruddannelsen (Politiken)
Sådan lyder kommentarerne fra professionshøjskolernes uddannelsespolitiske udvalg ved rektor Camilla Wang.
Hvis skyld er det? Ja det spørgsmål har jeg fået mange gange, siden beretningen kom ud i begyndelsen af ugen.
Jeg mener, vi er bedst tjent med at afvise at placere skylden hos en enkelt aktør.
Ja, mener faktisk slet ikke, det er nogens skyld på den måde.
Det er noget, der er sket ganske langsomt, og som censorerne så lige så stille har bemærket år efter år og med tiltagende styrke. Måske skulle vi hellere sammen analysere, hvad der er gået galt i stedet for at anklage nogen. Det kunne jo være det hele er utilsigtet. I hvert fald er det ikke Professionshøjskolerne skyld, så vidt jeg kan se det. De gør jo deres bedste med de midler og besparelser, de skal handle ud fra. Det er jo heller ikke dem, der har skrevet bekendtgørelsen.
Kan ikke forstå hvorfor censorernes bekymring skal mødes med, at vi ikke dur til vort arbejde, at vores statistiske grundlag ikke er godt nok.
Jo, det var da fint nok, hvis alt var i den skønneste orden; men det er det jo ikke, og rektorerne erkender da også, at for bachelorprojektets område skal der gøres en indsat for at få fremmet fagfagligheden. Siden censorerne gjorde opmærksom på den problemstilling sidste år, har ministeriet sendt en vejledning ud til rektorerne. Der står der fx
Endelig vil styrelsen pege på vigtigheden af, at professionshøjskolerne understøtter de studerendes valg af problemstillinger med afsæt i undervisningsfag ved at stille fagligt relevante vejledere til rådighed for de studerende.
Jeg er bekendt med, at UCC har indskærpet dette over for deres studerende ved valg af BA-emne.
Et skridt i den rigtige retning. Formand for Lærerstuderendes Landskreds Jenny Maria Jørgensen siger det i det hele taget meget præcist: Vi er gode inden for de rammer, uddannelsen giver os
Så i stedet for at kritisere hinanden vil jeg opfordre til, at vi sætter os sammen og hjælper hinanden med at give ministeriet gode råd, hvis der er noget, som skal justeres i bekendtgørelsen.