"Da jeg startede som musiklærer, havde jeg en ide om, at jeg skulle forandre en masse ting, men det er en stor skude at vende”, siger musiker Simon Sandbye.Folkeskolen.dk/musik har talt med fire af de nye studerende, der netop er startet på den nye musiklærerlinje på UCC Bornholm. Fælles for dem er, at de alle ønsker at få mere inspiration til faget. Læs om musiklæreruddannelsen på Bornholm: https://www.folkeskolen.dk/615072/stor-glaede-over-musiklaereruddannelse-paa-bornholm

Censorrapport: Bekymrende få nyuddannede musiklærere

I år er der kun uddannet 152 nye musiklærere. Det er et stort fald i forhold til 2016, og bestyrker billedet af et faldende antal nye musiklærere år for år. Det bør følges tæt, siger musikcensorerne på læreruddannelsen.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

142 nyuddannede lærere  er i år uddannet med undervisningskompetene i musik fra landets professionshøjskoler. Dertil kommer, at yderligere 10 læreree har taget musikfaget som et kompetenceløft. Det betyder, at professionshøjskolerne i år i alt har sendt 152 musiklærere ud i grundskolen. Men censorformand for faget musik Erik Heiberg Lyhne sætter i den nyeste censorrapport fokus på, at tallene kan betyde, at der på sigt bliver mangel på musiklærere i skolen.

Tallet er nemlig faldet siden sidste år, hvor 176 musiklærere blev uddannet. I 2015 fik 205 eksamen i musik.

"Sidste år blev nedgangen forklaret med, at de enkelte professionshøjskoler ikke udbyder musik hvert år, samt at der er overgangsordninger mellem LU07 og LU13 (læreruddannelsesordningen fra 2007 og 2013, red.), men det ser ud til at være en vedvarende tendens", skriver Erik Heiberg Lyhne i rapporten.

Linjefag: Bedre kompetencedækning i musik 

Uklarhed om kompetencedækningen i musik

Undervisningsministeriets nyeste statistik over kompetencedækningen i skolen viser, at i skoleåret 2015/2016 blev 84,2 procent af musiktimerne gennemført af en lærer med undervisningskompetence i faget. Skoleåret før var kompetencedækningen ifølge Undervisningsministeriets tal endnu højere. Men da en privat tænketank for musikundervisning sidste år satte fokus på dannelse og uddannelse i musik, valgte de at bruge tal fra 2010 fra Danmarks Pædagogiske Universitet. Disse tal viste, at kun 48 procent af de lærere, der underviser i musik, er uddannet i faget. Tænketanken valgte at bruge de gamle tal, fordi man vurderede, at de var mest valide, har professor i musikpædagogik Inge Marstal tidligere forklaret til folkeskolen.dk.

Professor ønsker flere lærere med musik som linjefag 

Anbefaling: Følg tallene nøje

I årets censorrapport lyder anbefalingen, at udviklingen af antallet af nyuddannede musiklærere bliver fulgt nøje.

"Man bør følge det dalende antal dimittender i undervisningsfaget musik tæt og undersøge, om der er overensstemmelse mellem det antal musiklærere, der er brug for i folkeskolen og det antal dimittender, der uddannes på professionshøjskolerne", skriver Erik Heiberg Lyhne.

Musik er eneste fag med tilbagegang i kompetencedækning 

Læs mere

Censorformandsskabets årsberetning