Undervisningen i Varda foregår på fritidspædagogikkens præmisser. Her er lærer Mette Sams (til højre) og initiativtager til rollespillet Annette Ladefoged Schiønning i fuldt orkornat.

Lærere og pædagoger 
finder hinanden i leg

Lærere og pædagoger opdager, hvad de hver især er gode til, når de samarbejder om rollespil, siger skoleleder.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Varda var tidligere udelukkende i skolefritidsordningsregi, men efter skolereformen kiggede skolen efter områder, hvor både fællesskabet og den faglige udvikling var i spil. I den forbindelse var Varda oplagt, fortæller skoleleder Henrik Kallestrup.

»Overordnet handler det om fællesskab, og så er der en masse underemner - læring i de forskellige fag, kampkultur og i det hele taget at være ude og få oplevelser, det gør, at det er noget, man husker«, siger Henrik Kallestrup.

Det er en gevinst for eleverne, at de får mulighed for at opdage og vise nye sider af sig selv, når de spiller i Varda. Men den fælles uge med rollespil har også vist sig at være en arena, hvor skolens medarbejdere kan vise aspekter af deres forskellige fagligheder.

»Man kan som pædagog vise, at man har blik for relationer, eller man kan tage en narrativ rolle og spille skuespil, som kan bruges i andre sammenhænge også. Lærerne får vist, at vi har faglige mål med undervisningen. Sådan en uge, hvor alle byder ind, hjælper samarbejdet i de øvrige uger også«, siger Henrik Kallestrup.

Rollespil ryster alle 
sammen 

Fremmer det faglige og sociale

Lisa Gjedde er professor ved Institut for Læring og Filosofi ved Aalborg Universitet og forsker i rollespils læringssammenhæng. Hun fortæller, at rollespil stimulerer forestillingsevnen og er med til at udvikle evnen til at tænke abstrakt, og hun kan godt forstå, at lærere og pædagoger er begejstrede for Varda:

»Når man arbejder med forskellige roller og indlevelse, udvikler man sin evne til at indtage mange perspektiver og sin sans for empati. Det er vigtigt for det sociale liv i klassen. Og når man har et rollespil med normer og regler og et narrativt indhold, så formår man at gøre det tydeligt, hvad det er for nogle situationer, som eleverne er i. For nogle elever er der måske ikke en automatisk forståelse og respekt for, hvad skolen er. Rollespillet kommer med en klart defineret ramme, og det giver eleverne noget meget konkret at forholde sig til«, siger Lisa Gjedde.

Hun kan godt genkende lærer Mette Sams' beretning om, at aktantmodellen og andre faglige begreber kan begribes i rollespillet af elever, der ellers ville have haft svært ved at forstå dem.

»Den læringssituation, som eleverne er i, bliver mere meningsfuld for dem, fordi det er bygget op på et narrativ. Det er lettere at danne en relation til de begreber, man tilegner sig. Og forskning viser, at man husker bedre, hvis man kan koble det, man lærer, til en narrativ situation«, siger Lisa Gjedde.