Debat
Vi skal sikre, at det også er attraktivt at være skoleleder i fremtiden, skriver Anne Hammer.
Foto: Kristian Ib
Lærer: Skolelederen skal være meget mere end en skrivebordsgeneral
Jeg troede, at jeg selv skulle blive leder en dag, da jeg i sin tid startede på læreruddannelsen. Det tror jeg ikke længere, skriver Anne Hammer.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I takt med at jeg har trådt mine
pædagogiske barnesko i den danske folkeskole, har jeg lært, at det kræver meget
mere end blot ambitioner at påtage sig den vigtige rolle som skoleleder.
Jobbet er selvfølgelig
præget af mange krav, og når jeg iagttager min egen skoleledelse, ser jeg, at
tempoet er højt. Både lærere, politikere, pædagoger, forvaltning, forældre og
elever trækker i dem – og ofte i hver deres retning.
Det må være frustrerende og ensomt at
skulle agere styrmand på et kæmpestort skoleskib i stormvejr, når man ikke selv
kan bestemme, hvilken retning skibet skal sejle. Når arbejdstiden bliver set
som en ubegrænset ressource, eller man er ved at drukne i bureaukrati og
opgaver, der langsomt, men sikkert, drysser ned oppefra og havner på ens
skrivebord.
Jeg forestiller mig, at meget af dette kan
spænde ben for skolelederne og gøre det mindre attraktivt at være leder.
En finere stilling i forvaltningen
Min egen skoleleder og min nærmeste
pædagogiske leder har været på min skole i sammenlagt mere end 35 år. Det er et
sjældent syn i skoleverdenen, hvor ledere ofte skifter stilling efter få år.
Denne langvarige stabilitet har medført,
at mine ledere har opbygget et stærkt bånd til både lærere, elever og forældre.
Tillid er en grundsten i enhver skole, og den kan kun bygges op, når ledelsen
er til stede, forstår skolens udfordringer og bakker op om lærerne i deres
daglige arbejde.
Det er min ledelse lykkedes med, og det har
skabt en langsigtet og sammenhængende retning for skolen.
Tilliden og kontinuiteten gør det
nemmere, når jeg og mine kollegaer har brug for en pædagogisk drøftelse om, hvordan jeg lykkes med at skabe et inkluderende undervisningsmiljø
i min klasse, eller når jeg har brug for sparring til at håndtere en konflikt
mellem nogle elever.
Desværre hører jeg alt for ofte om
ledere, der ikke lykkes med opgaven, eller som ser skolen som et skridt på
vejen til en finere stilling i forvaltningen. Det skaber et miljø, hvor
tilliden hurtigt forsvinder. Her lider både skolens medarbejdere og elever
under manglende retning og støtte.
Ikke bare på papiret
Jeg tror, de fleste lærere kan nikke
genkendende til, at det er frustrerende, når ledelsen ikke er til stede i det
daglige arbejde og ikke prioriterer det, der virkelig betyder noget for skolens
udvikling – nemlig det pædagogiske og didaktiske arbejde og de mennesker, der
er en del af det.
En tillidsvækkende ledelse, der forstår
at sætte en klar retning for skolen, der forstår at begejstre og samtidig står
solidt bag sine medarbejdere, er grundlaget for en velfungerende skole. Det er
vigtigt, at skolelederne tager ansvar for både skolens udvikling og de
mennesker, der arbejder der. Der skal være tid og plads til at lytte, støtte og
vejlede – ikke bare på papiret, men i praksis.
Skolelederen bør således ikke kun være en
skrivebordsgeneral, men en nærværende og engageret leder, der rummer både
medmenneskelighed og forståelse for skolens daglige udfordringer.
Skolelederne har så stor
betydning for skolerne, og jeg forestiller mig, at de arbejder i den danske
folkeskole, fordi de gerne vil gøre en forskel for eleverne. Præcist som
lærerne.
Her er samarbejdet mellem lærerne og
lederne afgørende – vel at mærke et samarbejde, hvor lederne har mulighed for
at være tæt på deres lærere. Derfor skal vi sikre, at det
også i fremtiden er attraktivt at være skoleleder.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk