De seks studerende Magnus Højerslev, Rasmus Vang-Hansen, Kjartan Lauring, Pernille Malmberg, Trine Rasmussen og Sidsel Hauder har alle valgt faget fordi de selv kan lide at arbejde med håndværk og design. Og så er det et fedt fag at undervise i i skolen, fortæller dem, der har prøvet det i praktik og studiejob.
Foto: Pernille Aisinger
Håndværk og design-studerende: Jeg ønsker mig trækurser i julegave
Underviserne har været superengagerende, og de nye lokaler er gode. Men der er på ingen måde tid nok til at blive klar i både hårde og bløde materialer, fortæller de studerende på håndværk og design på UCC. Og de kommer ud uden det nødvendige sikkerhedskursus.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Klart nej". Sådan lyder det korte svar, når man spørger de studerende på håndværk og design, UCC, om de er føler sig fuldt rustet til at komme ud og undervise i håndværk og design til sommer. De tre moduler har været supergode - det er ikke, fordi de på nogen måde vil klage på undervisningen. Men tiden er alt, alt for kort.
Nye håndværk og design-lokaler giver plads og støj
"Faget vil rigtigt meget på alt for kort tid. Det er et benspænd for fordybelsen", lyder det fra studerende Pernille Malmberg. De studerende føler sig hver især godt rustet i den ene del af faget, men Rasmus Vang-Hansen, som i forvejen er uddannet smed, kan for eksempel fortælle om, hvordan han før praktikken måtte youtube sig til teknikker for at kunne sy tøjdyr med 4. klasser. Og Trine Rasmussen ved godt, hvad hun ønsker sig i julegave.
"Jeg har skrevet en række FOF-kurser i trædrejning på min ønskeseddel. For der er ingen chance for, at jeg når at blive god nok til træ her", siger hun.
Mere sløset med detaljerne
Flere af de studerende har oplevet i praktikkerne, at de ældre lærere er meget interesserede i, hvad de kan med det nye fag. Men de har også et indtryk af, primært fra facebookgruppen for håndværk og design, at mange af de ældre lærere - særligt sløjdlærerne - hellere ville have beholdt fagene opdelt.
"Det kan jeg faktisk sagtens følge. Jeg synes personligt, at vi mangler fokus på det rent håndværksmæssige. Jeg er selv uddannet smed, og hvis jeg havde lavet produkter til min mester, der var to mm skæve, så skulle jeg være startet forfra. Der kan jeg godt mærke, at jeg er blevet mere og mere sløset med detaljerne her", siger Rasmus Vang-Hansen.
Magnus Højerslev Nielsen synes, at det er et større problem, at faget bliver bogliggjort.
"Det gør sig særligt gældende, når man ser på målene. Faget er blevet mere bogligt og procesorienteret og har mindre fokus på det endelig produkt. Det kan godt ødelægge noget af det, faget ellers kunne med at tiltrække elever, som ikke er så gode til dansk og matematik".
Mangler sikkerhedskursus
Samtlige studerende har valgt faget af interesse og lyst til at bruge hænderne. Den glæde vil de gerne give videre til eleverne og åbne deres øjne for alt det, håndværk og design kan. De oplever, at det har været lidt mudret, hvor faget ville hen fra starten, men det er ved at falde mere på plads. Og på samme måde har de oplevet meget forskellige meldinger på, om det er meningen, at man altid skal arbejde i både bløde og hårde materialer, eller om det er valgfrit.
"Når man ser på, hvad faget lægger op til, så kræver det jo nogle resurser, som de slet ikke har ude på skolerne", siger Rasmus Vang-Hansen. Og de er alle enige om, at det er superærgerligt, at de ikke har fået sikkerhedskursus. Lokalerne og underviserne er klar til det, men der er ikke plads til det i de tre moduler.
"Hvis vi så endda kunne tage det som et af vores specialiseringsmoduler, men der bliver det heller ikke udbudt, så vi er nødt til at tage det efterfølgende, hvis vi skal kunne bruge lokalerne fuldt ud alene, når vi er færdige", siger Kjartan Lauring Clausen.
H&d-studerende: Mere tid ved sav og symaskine