Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er fem år siden det sidst var muligt at skrabe studerende sammen til et hold i materiel design på læreruddannelsen i Jelling. Men studerende fra både Jelling og Odense har trommet folk sammen via facebookgrupper og løfter om samkørsel, og underviser Ove Eskildsen kan nu stolt undervise 27 studerende samlet fra de to uddannelser.
"Jeg er selvfølgelig meget glad for, at vi har fået et hold op at køre. Vi oplever stor interesse for faget, både på grunduddannelsen og på efteruddannelsen. Jeg har 80 efteruddannelsesstuderende i Odense, 40 i Vejle og 10 i Middelfart i år", fortæller han.
Det ser også ud til, at skiftet fra materiel design til håndværk og design har vakt mændenes interesse. Hvor meget få valgte materiel design, er der 1/3 mandlige studerende på det nye hold.
"Men der er stadig meget kønstradition. Drengene er stærke her i sløjdlokalet, mens vi har mere styr på det ovenpå i håndarbejdslokalet", fortæller Sidse Christiansen, som er en af de studerende, som pendler fem kvarter fra Odense.
Ikke helt ét fag endnu
De studerende oplever da også stadig faget som forholdsvis opdelt, og de kan ikke se designdelen rigtig foldet ud endnu. Ove Eskildsen, som har sin baggrund i sløjdfaget har 2/3 af undervisningen, mens hans håndarbejdskollega Hanne Dalager tager sig af timerne i håndarbejdslokalet på etagen over sløjdlokalet.
"Der er bestemt stadig et arbejde at gøre med det her fag. Det er især vigtigt, at vi får lokalerne til at hænge sammen. Det er den samme udfordring ude på skolerne. Så længe de er fysisk adskilt, så er fagene det også oppe i hovedet", siger Ove Eskildsen. Han forklarer, at designdelen gerne skal være med hele vejen igennem, men det er planen, at den skal have mere plads det sidste halve år af de studerendes tid med faget, hvor de har fået de grundlæggende håndværksmæssige kompetencer.
Se video, hvor de studerende fortæller, hvorfor de har valgt håndværk og design, og hvorfor de synes, det er et godt fag.
Brug for langt flere timer
Både Ove Eskildsen og de studerende så meget gerne, at faget havde flere timer.
Successen med at tromme studerende sammen har betydet, at de er alt for mange mennesker i sløjdlokalet ad gangen.
"Jeg tror, vi ville føle, at vi havde dobbelt så mange timer, hvis der var plads til os. Vi skal jo ofte bruge de samme maskiner, så der går meget tid med at vente", fortæller Sune Larsen fra Odense.
De kunne godt tænke sig, at faget havde flere undervisningstimer, og at det var fordelt over 1½ år, så de kunne have et halvt år med hvert af de to håndværksområder og så et halvt år med mere fokus på design.
De har næsten alle været ude i praktik i håndværk og design, og her har de været frustrerede over ikke at kunne nok endnu.
"Man kan jo tydeligt mærke, at lærerne er i tvivl om, hvad de skal med det nye fag, så de glæder sig meget til, at vi kommer ud og kan en masse. Men efter kun nogle ugers undervisning, kunne jeg jo slet ikke honorere de store forventninger praktiklæreren havde", fortæller Kristina Juhl Saxkjær fra Jelling.
Andre af de studerende har også oplevet lærere i praktikken, som har stået uden lokaler, og som har haft svært ved at finde ud af, hvad de skulle med det nye fag.
Håndværk-Designundervisning i klasselokalet
Og selv om Ove Eskildsen faktisk har fået lov til at give de studerende lidt flere timer, fordi de er så mange på holdet, så kan han også godt se fordelen i flere timer.
"Jeg kunne godt tænke mig flere timer. Og jeg kunne godt tænke mig, at faget fik en velkommen start ude på skolerne, så der blev afsat penge til at nyindrette lokalerne, så de svarer til det nye fags intentioner. Jeg kunne allermest tænke mig, at det blev kickstartet på ny, for det kan være svært at leve op til intentionerne, hvis man ikke kompetenceudvikler lærerne og giver faget de lokaler, det fortjener".