Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det var en glad og noget chokeret Jeanett Skov, der onsdag aften fik Københavns Lærerforenings formand Jan Trojaborg i røret med beskeden om, at det er hende, der modtager Den Gyldne Pegepind 2016 på foreningens årlige generalforsamling fredag.
"Jeg troede først, han ville bede mig holde et oplæg til et eller andet kursus. Men så sagde han, at jeg fik prisen, og så blev jeg simpelthen så glad og overrasket, at jeg slet ikke kunne sige noget. Og det kan jeg stadig ikke" - får Jeanett Skov trods alt sagt.
Uddannelsesvejledernes usynlige arbejde
Jeanett Skov har været lærer i 45 år, og i år er hendes 33. år som uddannelsesvejleder. Hun har sin daglige gang på Rådmandsgades Skole og Nørre Fælled Skole, hvor hun i samarbejde med lærere og forældre gør en indsats for at hive de fagligt svage elever op og give dem en retning i livet - væk fra bande- og gademiljø. Og det er et arbejde, der fortjener en pris, siger Jan Trojaborg.
"Jeanett har gjort et kæmpe arbejde, og også et lidt usynligt arbejde. Uddannelsesvejledere er nemlig meget vigtige for de svagere elever, men de bliver næsten aldrig anerkendt. Alle ved, hvem læreren er, og hvilket store arbejde, de gør, men vejlederne er også travle mennesker, der skifter mellem flere forskellige skoler og knytter bånd med mange forskellige elever og deres familier", siger han.
Lærer hædres for at give børn en tryg start i et nyt land
Jeanett Skov selv understreger også, at hun ser Den Gyldne Pegepind og den dertilhørende pris på 10.000 kroner som en anerkendelse til alle Københavns uddannelsesvejledere.
"Jeg er utrolig beæret, men denne her pris er i virkeligheden til alle Københavns uddannelsesvejledere, der gør et stort stykke arbejde ude på skolerne. Det er et hårdt arbejde og ofte 'op ad bakke', men det er også et givende arbejde, fordi man kommer ind under huden på så mange forskellige elever og deres familier, og man får lov at gøre en forskel for dem. Det er jo et privilegium, at man ofte går hjem og tænker: Ja, det har også været en god dag i dag", siger Jeanett Skov.
Hjælper de svageste på rette vej
Til december går Jeanett Skov på pension, og det tror Jan Trojaborg fik kollegerne på Nørre Fælled Skole til at reflektere over Jeannett Skovs arbejde og indstille hende til Den Gyldne Pegepind.
"De har lige pludselig tænkt: Hvad i alverden gør vi egentlig, når Jeanett er væk, og så er de blevet mere opmærksomme på, hvor vigtig en rolle, hun spiller", siger Jan Trojaborg.
Jeannett Skov vejleder også i Helhedsplanen i Vermundsgade og Aldersrogade i Bebyggelsen "Den grønne trekant". Her arbejder hun sammen med de boligsociale medarbejdere, og sammen med dem forsøger hun at motivere de mere udsatte unge til at ville mere med deres liv. Og det er ikke altid en nem opgave, siger prisvinderen:
"Der er intet stærkere end gadens normer. Men på et tidspunkt begynder nogle af de unge at blive trætte af lediggang og småkriminalitet, og så kommer de og vil videre i livet. Og det er godt, for når en i gruppen først har bestemt sig for at ville væk fra gaden, så følger flere med", siger Jeanett Skov og påpeger den næste udfordring:
"Så siger de, de vil i gang med en erhvervsuddannelse, men når de skal vise deres skolepapirer, er karaktererne ikke høje nok. Flere af de her drenge har haft hovedet nede i en motor halvdelen af deres tid, og alligevel sættes en bom ned for deres muligheder for at påbegynde en uddannelse, som de brænder for. Det er udsigtsløst, at vi indretter et uddannelsessystem, der ekskluderer de unge frem for at inkludere dem", siger Jeannet Skov.
"Jeg var aldrig blevet mekaniker uden den frie fagskole"
Burde ikke være lærerens ansvar
Jeanett Skov er ked af de nedskæringer, der har været på vejleder-området. Hun ville ønske, eleverne fik den hjælp, som de havde engang, hvor alle fik individuel vejledning, og ikke kun de elever, som bliver vurderet til ikke at være uddannelsesparate.
"Jeg synes, vejleder-området burde opprioriteres, og selvfølgelig bør det være os som UU-vejledere, der står for vejledningen. Vi er uddannet til den opgave, og vi bliver løbende opdateret på de utallige ændringer der konstant sker på uddannelsesområdet. At lægge dele af vejledningsopgaven på lærerne, som har rigeligt at se til i forvejen med den ny folkeskolereform, er en forkert vej at gå", siger Jeannett Skov.
Næsten hver tredje elev er ikke klar til en ungdoms-uddannelse