Ulla Erlandsen, formand for Kreds 13, er usikker på, om samarbejdet med skoleforvaltningen vil komme på rette køl igen
privatfoto
Dragør-lærere i fælles protest: Vi bliver ikke hørt
185 Dragør-lærere har i den lokale avis skrevet under på et brev, der udtrykker mistillid til og utilfredshed med den politiske ledelse af Dragørs skolevæsen. Vi bliver ikke lyttet til, siger lærerkredsformanden.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Omtrent samtlige lærere i Dragør har skrevet under på indlægget 'Kom til sagen!', der blev trykt i lokalavisen DragørNyt i går (se nederst). I mange måneder har der hersket udtalt konflikt mellem den politiske administrative ledelse af skolevæsenet, som blandt andet har resulteret i ekstraordinære kommunalbestyrelsesmøder og utallige indlæg i lokalbladet og på Facebook-gruppen DragørNyheder.
Lærer-indlægget i DragørNyt i går udspringer af et indlæg, 'De Uanstændige', bragt i bladet den 23. august, som lærerkredsformand Ulla Erlandsen underskrev sig på vegne af lærere og pædagoger i Dragør.
Indlægget er skrevet af lærerne og pædagogerne, og Ulla Erlandsen indvilligede i at være afsender, da ingen havde lyst til at blive nævnt med navns nævnelse af frygt for konsekvenserne. Som svar satte Dragørs borgmester Eik Dahl Bidstrup i et indlæg spørgsmålstegn ved, hvorfor kredsformanden underskrev sig med navn, men ikke med titel.
Det er på denne baggrund, at det nye indlæg nu er bragt med næsten samtlige læreres underskrifter, for at dreje fokus hen på sagen og gøre det klart, at kritikken kommer fra mange lærere og ikke kun fra Ulla Erlandsen.
Føler sig ikke hørt
Et udsnit af Ulla Erlandsens indlæg 'De Uanstændige' fra den 23. august lød:
'Gang på gang har vi oplevet mistillid og mangel på samarbejdsvilje fra skoleforvaltningen, for eksempel i forhold til den nye ledelsesstruktur. Når vi har ytret os, er der ikke blevet lyttet, og vi har fået skudt i skoene, at vi ikke er omstillingsparate, går imod politiske beslutninger, ikke tager ansvar og ikke forstår os som en del af et fællesskab'.
Den nye ledelsesstruktur blev vedtaget i 2015. Dels betød den, at der blev omrokeret på lederne på Dragørs tre skolematrikler, dels blev der ansat nye både administrative og didaktiske afdelingsledere. Forslag til nye ledelsesstrukturer blev sendt i høring, men Dragør Kommune tog ikke høringssvarene fra hverken forældre eller lærere til sig, mener Ulla Erlandsen, og blandt andet dét har lagt grobund til en dyb mistillid fra lærernes side.
Redegørelse af tillidstiltag
Men skoleforvaltningen vil gerne samarbejde, siger skolechef Karina Møller i en redegørelse fra august (se redegørelsen under artiklen) af, hvad hun vil gøre for at genoprette tilliden. Et udsnit fra Karina Møllers redegørelses-notat lyder:
"'Det skolevæsen, jeg har mødt i Dragør, er præget af fagligt dygtige medarbejdere og ledere, men de er ofte privatpraktiserende, forstået således, at den enkelte selv sætter standarder for kvaliteten. Det betyder, at det har været personafhængigt, hvilke tilbud eleverne har fået (…)Jeg er ærgerlig over, at vi er havnet her. Det er en svær proces - Derfor er det også vigtigt, at de formelle parter er i dialog med hinanden".
Ulla Erlandsen har i et endnu ældre indlæg i DragørNyt fra den 9. august kritiseret skolechefens redegørelse for at være én lang kritik af lærerne i stedte for en invitation til samarbejde. Til ovenstående skriver hun:
'Det er en påstand, når skolechefen skriver, at lærerne var privatpraktiserende, at lærerne selv satte standarder for kvaliteten, og at det derfor var personafhængigt, hvilke tilbud eleverne fik. Hvor er eksemplerne på dette? Hvis man spørger lærerne og tidligere ledere var det ikke deres oplevelse af skolerne eller skolevæsenet'.
Trivselsundersøgelse på vej
Lærernes kritik har i mange af indlæggene i DragørNyt og Facebook været rettet mod skolechefen. Hun tiltrådte stillingen i 2014 med flere lederstillinger bag sig, og det var skolechefen, der fik til opgave af politikerne at udarbejde forslag til den nye ledelsesstruktur.
Om Ulla Erlandsens og de øvrige læreres kritik i DragørNyt siger Karina Møller til folkeskolen.dk:
"Jeg vil rigtig gerne tale og samarbejde med lærerne, det er faktisk noget, jeg gør på daglig basis. Men det skal ikke foregå på Facebook og over medierne".
Skolechefen har sammen med borgmesteren iværksat en handleplan, der skal genoprette tilliden mellem parterne. Der vil oftere blive holdt møder i de lokale samarbejdsudvalg, MED-udvalgene, og skolechefen vil oftere holde møder med tillidsrepræsentanter. Lige nu er der også en undersøgelse af lærernes trivsel og arbejdsmiljø på trapperne.
Dragør-borgmester til lærerne: Drop Facebook og lokalbladet