Jeg tror på det, som politikere og medier også skriver, at når vi er nået dertil, hvor vi er i dag, så er det på grund af det pres, der er kommet fra forældre og faglige organisationer, siger Anne-Mette Kæseler Jensen.
Foto: Erik Schmidt
Odense: Budgetforlig er en håndsrækning til lærerne
32 millioner tilføres næste år til skolerne i Odense, og pengene er ikke kun en gevinst for et presset skolevæsen, de er også et længe ventet signal om, at politikerne vil forbedre hverdagen for både elever og lærere, mener Odense-lærernes formand.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Skolevæsenet i Odense får 32 millioner ekstra næste år og 41 millioner fra 2020. Det indgik et snævert byrådsflertal forlig om i torsdags, og en skattestigning på 0,5 procentpoint skal hjælpe med at finansiere beløbet. Formanden for Odenses Lærerforening Anne-Mette Kæseler Jensen glæder sig over de ekstra budgetpenge, der for første gang i lang tid kan udmønte sig i reelle lærerstillinger og ikke til at lappe besparelseshuller.
"Det her er en kæmpe stor vigtig udvikling for lærerne i Odense. Odenses skoler har i mange år på flere områder været et sort hul, og jeg synes bestemt, det her er et signal fra politikerne om, at der er en vilje til at gå en ny vej. Så det er ikke alene pengene, vi er glade over, det er også hele måden at tale om folkeskolen og det signal om at ville folkeskolen, der bliver sendt", siger Anne Mette Jensen og uddyber skolesituationen i Odense:
"Det har ikke været alle skoler, der har haft råd til én lærer per klasse. Det betyder jo, at det ikke bliver undervisning, men nærmest et spørgsmål om at få det til at hænge sammen. Det har derfor været meget sparsomt med støtte til elever med særlige behov. Med flere lærere får vi mulighed for at sætte bedre ind for de svagere elever, for det kan en lærer jo ikke nå, når man underviser et hold på 50", siger hun.
S om Odense-nej: 20 udfordrede elever i to klasser er normalt
Op fra bundplacering
Budgetforliget kommer efter en række af massive protester fra både forældre og lærere i Odense som reaktion på kommunens sparekatalog, der ellers havde indeholdt forslag om højere klassekvotienter og flere timer uden lærere.
Odenses skoler ligger i forvejen i den lave ende hvad angår udgift per elev, og derfor fik spareforslagene Odenses Lærerforening til at udarbejde et noget utraditionelt høringssvar. Det var en invitation til politikerne om en helikoptertur over byens skoler med en tourguide, som indeholdt argumenter imod besparelserne. Tiltag som denne og generelt pres fra forældre og lærere har givet pote i det budget, der nu er indgået forlig om, mener lærerformanden.
Odense-politikere i flyvende refleksion
"Jeg er overbevist om, at det er indsatser på mange forskellige planer, der har virket. Også det at være vedvarende og holde fast. Jeg tror på det, som politikere og medier også skriver, at når vi er nået dertil, hvor vi er i dag, så er det på grund af det pres, der er kommet fra forældre og faglige organisationer", siger Anne-Mette Jensen.
Lærerformanden er glad for, at politikerne viser vilje til at ville bruge de ekstra millioner på kerneydelser i undervisningen.
"Jeg er sikker på, politikernes opfattelse er, at det er selve kerneydelsen, at det er hverdagen helt ude i undervisningen, der skal forbedres med flere lærere. Men det betyder jo ikke, at vi ikke har lang vej igen, for der er stadig besparelser, som nogle af de 32 millioner vil dække. Men der bliver millioner, og der bliver råd til flere lærere", siger Anne-Mette Jensen.