Socialdemokraternes Dorte Hjertstedt Boye kalder Søhusskolens ansøgning for en standardansøgning og mener, at problemerne med skolens kommende 8. klasse findes i enhver klasse.

S om Odense-nej: 20 udfordrede elever i to klasser er normalt

Det er ikke et særtilfælde, når en skole kan tælle til 20 stærkt udfordrede elever på to klasser. Sådan lyder det S og SF i Odense, som har været med til at sige nej til en kortere skoledag til til to 8.-klasser på Søhusskolen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det kan godt være, at Søhusskolens kommende to 8. klasser har 20 "meget udfordrede" elever, men det berettiger dem ikke til at få lov til at gøre skoleugen to lektioner kortere til fordel for i stedet at få to voksne på i to timer om ugen. Det mener både Socialdemokraternes Dorte Hjertstedt Boye og SF's Line Mørk. Begge sidder de i børn- og ungeudvalget i Odense, og begge har de sagt nej til Søhusskolens ansøgning om at korte skoledagen for skolens to kommende 8.-klasser.

Odense fortsætter med nej til kortere skoledage

"For det første skal der en individuel ansøgning til for hver klasse, og så har vi vurderet, at nogle af de problemer vi har fået fra de to klasser, vil man kunne finde i enhver klasse", siger S-medlem Dorte Hjertstedt Boye. 

S-medlem: Ansøgning var et standardprodukt

Kommunen har ellers selv tidligere i år tildelt skolen ekstra resurser til netop de to klasser for at afhjælpe problemerne i klassen. Penge, som skolen har brugt på at tilknytte en undervisningsassistent i 30 om ugen. Men fra næste år bliver der ikke tilført flere penge til de to klasser. Derfor spurgte skolen om lov til fra næste år at benytte den udgiftsfrie mulighed for at flytte personaleresursen fra to timer af den understøttende undervisning til to af klassernes fagtimer. Men det må skolen ikke, mener politikerne.

"De korte beskrivelser, vi har fået fra de klasser, er ikke nok. Og folkeskolereformen skal stadig have lov til at blive ordentlig implementeret, før man begynder at lave om på så væsentlige dele. Men jeg er ret sikker på, at hvis der er en ansøgning med nogle begrundelser, som giver god mening, og som ikke bare er et standardprodukt, så tror jeg da bestemt, at vi ville se på sådan en ansøgning", lyder det fra Dorte Hjertstedt Boye.

Odense går imod: Afviser skolers ønske om kortere skoledage 

I Søhusskolens ansøgning skriver skoleleder Erling Pedersen ellers, at de to klasser har haft 'meget positive' erfaringer med at have en ekstra voksen tilknyttet klasserne, og test har vist, at "alle elever er blevet løftet fagligt". Og skolen har også erfaret "en meget positiv udvikling af klassefællesskaberne på årgangen".  

SF: Kun exceptionelle udfordringer er nok

Af børn- og ungeudvalgets syv medlemmer ønskede Dansk Folkepartis Alex Ahrendtsen som den eneste at give Søhusskolen lov til at forkorte skoleugen. Han sagde i går til folkeskolen.dk, at de øvrige udvalgsmedlemmers nej viser, at skolerne i Odense ikke får lov til at korte i skoledagen, selvom de har nok så gode grunde til det.

SF's medlem af udvalget og folkeskolelærer Line Mørk er ikke enig i, at nej'et bør betragtes som et endegyldigt nej til alleOdense-skoler. Men hun skal se noget exceptionelt for, at hun vil give en skole lov.

"Jeg tvivler på, at effekten af skoledagens længde og tolærertimer er det samme. Det er den ikke for mig, og der betyder det noget for mig, at vi prøver det her i første omgang. For mig skal det være exceptionelt, før det giver mening at ændre på det, reformen er født med".

København: Flertal udenom borgmester giver kortere skoledage i dag

Selvom kommunen tidligere i år har erkendt, at klasserne har ekstraordinære problemer, og at skolen i ansøgningen har angivet, at en ekstra voksenresurse har haft stor værdi, mener hun ikke, at det er den rigtige løsning at give skolen lov til at omfordele lærerresurserne for de to klasser.

De to klasser har i år fået tilført ekstra resurser af kommunen. Hvorfor må de få lov til at benytte denne her gratis løsning ved at lade dem konvertere to af de understøttende undervisningstimer?

"Jeg tænker ikke, at det er en gratis løsning, må jeg indrømme. Det får jo reelt en kortere skoledag. Og samlet set bliver det jo faktisk en del timer, og jeg synes ikke, at jeg ser nogen dokumentation for, at det skulle gøre det meget bedre. Vi kan jo også konstatere, at den hjælp, de har fået, ikke har hjulpet nok. Så spørgsmålet er, om det reelt hjælper".

Ansøgningen fra Søhusskolen er tredje ansøgning, kommunen har modtaget fra skoler, der ønsker at gøre skoledagen kortere. I februar afviste udvalget ansøgninger fra Højmeskolen og Rosengårdskolen.

Læs mere

Se Søhusskolens ansøgning