Skanderborg Kommunes præsentation af parterne bag budgetforliget:

Penge flyttes rundt mellem svage elever på Skanderborgs skoler

Da Skanderborg kommune i mandags indgik forlig om budget for 2017, kunne lærerne kun kortvarigt glæde sig over en ekstra million kroner målrettet til at styrke indsatsen for de fagligt svageste elever.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selvom eleverne på Skanderborgs skoler generelt ligger godt fagligt, har byrådet valgt at afsætte en million i 2017 og herefter to millioner om året til at styrke indsatsen for de fagligt svage. Det er dog ikke noget, lærerkredsens næstformand jubler højt over, da pengene er hentet direkte fra kommunens specialtilbud.

"Jeg er skuffet over, at politikerne ikke prioriterer folkeskolen højere, end de har gjort. De har ikke tilført folkeskolen ekstra midler, som vi først troede - de har bare taget dem fra en anden gruppe elever", siger næstformand Frank Larsen.

Skanderborg-Odder Lærerkreds: Der mangles 80 lærere

Inklusion kræver penge

Folkeskoleområdet får i budgettet en million i 2017 og to millioner i årene herefter. De skal gå til en fokuseret indsats for de fagligt svage elever, og politikernes mål er, at endnu flere elever ved 9. klasses afgangseksamen skal have 02 eller mere i både matematik og dansk.

Til gengæld bliver der to millioner kroner færre om året til specialområdet. I budgettet står som begrundelse, at flere specialpladser er blevet solgt til andre kommuner og derfor har nedbragt udgifter til området, samtidig med, at udgifterne til specialområdet generelt falder.

Kommunalpolitikerne tror ifølge Frank Larsen på, at udgifterne til specialområdet bliver mindre, fordi specialeleverne bliver mere og mere inkluderet i de almene klasser. Men Frank Larsen så gerne, at man opretholdt samme standard for specialeleverne som hidtil.

"Politikernes motivation for at tage fra specialområdet er, at de tror, at nu har vi inkluderet så meget, at specialområdet ikke har brug for flere penge. Men det har det, for hvis vi skal lykkes med inklusion, har vi brug for lærere med den ekspertviden, der skal til. Og jeg ved ikke, hvordan besparelserne rammer, men sandsynligheden er, at der bliver færre lærerstillinger på specialområdet", siger han.