Særlig 10. klasse har succes med at få ordblinde videre: Lærer peger på 3 årsager
Stort set alle elever fra en særlig 10. klasse for elever med ordblindhed er enten i gang eller har gennemført en ungdomsuddannelse. Andre kan opnå det samme som os, mener klasselæreren, der peger på tre årsager til succesen.
HenrikStanekJournalist på folkeskolen.dk/specialpædagogik
Indholdet er det samme som i andre
10. klasser. Den eneste forskel er, at eleverne i den særlige klasse for
ordblinde på Holstebro Uddannelsescenter anvender læse-skriveteknologi i alle fag i alle timer.
Annonce:
Og så har lærerne et stort kendskab til ordblindhed,
læse-skriveteknologi og ordblindes udfordringer med selvtillid, selvværd og
arbejdshukommelse.
Lærerne behøver dog ikke alle være
særligt uddannede i at undervise ordblinde, understreger Trine Lund Miller, som
er klasse- og dansklærer i ordblindeklassen og læsevejleder for alle centrets
seks 10. klasser.
”Det er nok med én ekspert i
lærerteamet. For vi kopierer strategier og metoder fra dansk til de andre fag.
Det kan være strategien til at forstå en tekst. Mange af vores elever bøvler
med engelsk, men når de begynder med at læse en tekst på dansk, får de en
forforståelse, inden de læser den på engelsk. Vi er ikke bange for at bruge
Google oversæt til at komme ind i tekster”, forklarer hun.
Der er rift om pladserne
Annonce:
Lærerne er også begyndt bruge
kunstig intelligens.
”Vores elever får lyst til at lære og til at gå i skole, fordi de får tillid til, at de godt kan", siger Trine Lund Miller, som er dansk- og klasselærer i 10. klassen for elever med ordblindhed.Privatfoto
”Eleverne har brugt AI til at
genere billeder af miljøet i en novelle, vi havde læst. Bagefter vurderede vi,
hvem der havde ramt bedst. Og i går læste vi et debatindlæg med mange svære
ord, hvor vi fik AI til at forklare teksten, så elever i 10. klasse kan forstå
den”, fortæller Trine Lund Miller.
Ordblindeklassen har eksisteret
siden 2018. Det er et frivilligt tilbud, og der er rift om de 15 pladser. Til dette
skoleår ønskede 18 elever at komme i klassen.
”Vi har sat grænsen ved 15 elever, så
vi har tid til at hjælpe den enkelte. Men jeg nænnede ikke at skuffe tre elever,
så i år har vi 18 elever i klassen”, uddyber Trine Lund Miller.
Annonce:
Eleverne får lyst til at lære
Udover at være uddannet
læsevejleder har Trine Lund Miller taget moduler i ordblindhed og
læse-skriveteknologi på den pædagogiske diplomuddannelse.
I sit afgangsprojekt sætter
hun fokus på, hvilket potentiale der er i, at elever med ordblindhed undervises
sammen i kommunalt regi, da ikke alle forældre har råd til at sende deres unge
på ordblindeefterskole.
Afsættet for opgaven er, at 85
procent af eleverne fra ordblindeklassen på Holstebro Uddannelsescenter gennemfører
eller er i gang med en ungdomsuddannelse. På landsplan er tallet 60 procent,
viser en rapport, Kraka Economics udgav i efteråret sidste år.
Annonce:
”Vores elever får lyst til at lære og til at gå i skole,
fordi de får tillid til, at de godt kan. Nogle af vores tidligere elever går på
universitetet eller er i gang med andre lange uddannelser”, siger Trine Lund
Miller.
Halvdelen af klassen vælger en erhvervsuddannelse, mens
resten fortsætter på hhx og htx. Det betyder, at mange af dem bliver på
uddannelsescentret.
”Hvis de skal vælge mellem stx og hhx, foretrækker mange hhx,
så de kan blive i det miljø, de kender. Vi har også et par stykker, som er
taget på den treårige hf for ordblinde i Nørre Nissum”.
De 15 procent, som ikke fortsætter på en ungdomsuddannelse,
vælger at arbejde eller tager ud at rejse. Og så er der nogle stykker, som har andre
udfordringer oven i deres ordblindhed.
Annonce:
Succesen bygger på tre grundpiller
Der er tre årsager bag succesen med
85 procent i uddannelse, forklarer Trine Lund Miller. Den ene er, at eleverne
er sammen.
”De føler sig ikke længere
anderledes og bliver heller ikke valgt fra til gruppearbejde, fordi de er
ordblinde. Det får dem til at hvile i sig selv”.
Den anden årsag er, at lærerne
stiller samme krav som i centrets andre 10. klasser, så eleverne arbejder med de
samme undervisningsmaterialer og skal til de samme prøver.
”Vores elever får ikke lov at
springe over eller vælge fag fra, hvor de har oplevet, at der ikke blev stillet
samme forventninger til dem i folkeskolen. Nogle har for eksempel ikke haft
engelsk, og andre fik færre opgaver eller skulle slet ikke løse opgaver, så
eleverne har en følelse af, at der ikke blev troet på, at de kunne”, siger
klasselæreren.
I ordblindeklassen presser lærerne
på for at få eleverne til at tro på, at de kan.
”De skal bare have ekstra tid og
have vist, hvordan de skal løse opgaverne. Hvordan retter man for eksempel en
tekst ved hjælp af læse-skriveteknologi? Det viser vi hver gang, for mange med
ordblindhed har en dårlig arbejdshukommelse. Alt bliver visualiseret, og når vi
gentager og gentager, kan eleverne huske det til sidst”, fortæller Trine Lund
Miller og peger igen på, at lærerne kan nå omkring den enkelte elev, fordi der
kun er 18 i klassen.
Andre kan kopiere ideen
Som det tredje fremhæver Trine Lund
Miller relationen til lærerne.
”Vi kan hjælpe eleverne i det
sekund, de har brug for det. De skal ikke vente på, at it-vejlederen eller
læsevejlederen dukker op. For vi kan både træde til, hvis deres
læse-skriveteknologi ikke virker og give anvisninger på, hvordan de går til en
opgave”.
Et flertal i Folketinget har besluttet
at afskaffe 10. klasse i 2030 og indføre den praksisorienterede
gymnasieuddannelse epx.
Uddannelsescentret overvejer at lave en epx-klasse for
ordblinde, men modellen kan også anvendes på 8. og 9. klassetrin, vurderer
Trine Lund Miller.
”Både Esbjerg og Skanderborg
Kommuner har oprettet ordblindeklasser på de ældste klassetrin, efter at de har
besøgt os. Det kræver blot, at lærerne interesserer sig for ordblinde elever og
har lyst til at følge med i, hvad der sker af fremskridt inden for
læse-skriveteknologi”, fortæller hun.
Eleverne skal stå ved deres
ordblindhed
Kravet til klassens elever er, at
de står ved deres udfordringer med at læse og skrive, og at de vil have hjælp.
”Vi har halvdelen af vores
ordblinde elever på uddannelsescentret i ordblindeklassen. Resten går i de fem andre
10. klasser. Jeg er læsevejleder for dem alle, og det er tydeligt, at eleverne i
de almene klasser ikke bruger deres læse-skriveteknologi, fordi de synes, det
er flovt. De vil heller ikke tale med mig om det”, siger Trine Lund
Miller.
Enkelte elever beder om at blive
flyttet til ordblindeklassen i løbet af skoleåret. Det siger lærerne ja til,
hvis der er opstået en ledig plads, for eksempel hvis en skoletræt elev er gået
ud.
”Vi har fået en ind i klassen i år,
fordi hun kunne se, at hun ikke fik nok ud af undervisningen i den almene
klasse”, fortæller Trine Lund Miller.