Succes: Flere madkundskabslærere er uddannet i faget

70,9 procent af madkundskabstimerne i de danske folkeskoler er i år varetaget af en lærer med linjefag eller tilsvarende kompetencer i faget. Det gør madkundskab til et af de fag, hvor kompetencedækningen er øget mest siden sidste skoleår.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sidste år var tallet 65,7 procent, og nu er det steget til 70,9 procent. Formand for Foreningen for Madkundskab Lone Appelquist Carlson glæder sig over fremgangen.

"Kompetencedækningen er blevet markant bedre i det forgangne år. Vi tror på, at det handler om, at faget har fået en berettiget opkvalificering blandt andet i forhold til skoleledernes syn på det".

Mange lærere har kompetencer i madkundskab

Tallene kommer fra Undervisningsministeriet og her kan man også se, at kun 34 procent af de lærere, der har undervisningskompetence i madkundskab rent faktisk underviser i faget. Dermed er der potentiale for, at endnu flere elever får undervisning af uddannede madkundskabslærere.

"Med '98-uddannelsen på seminarierne fulgte en stor gruppe uddannede hjemkundskabslærere. Mange af dem har slet ikke fået sat den uddannelse i spil. De kom ud med fire linjefag. Og på skolerne har der været en tilbøjelighed til at undlade at lukke dem ind i faget", lyder det fra Lone Appelquist Carlson.

Hun mener, at folkeskolereformen har fået skolelederne til at kigge efter de faguddannede lærere.

"Årene er gået. Kravene til faget er ændret samtidig med, at faget blev til madkundskab. Reformen fordrer uddannede madkundskabslærere, og de snarrådige skoleleder har formentlig kigget rundt i egne rækker for at finde disse. De er nemlig derude... Og der er ganske sikkert endnu flere at finde".

Faglig forening håber også på fremgang

Lone Appelquist Carlson håber, at udviklingen smitter af på medlemstallet i Foreningen for Madkundskab. "For os er det supervigtigt, at der kommer kompetente undervisere i køkkenerne. Jeg håber, at dem, der føler sig lidt rustne, kigger forbi vores forening", siger hun til folkeskolen.dk/ernæringogsundhed

Læs mere

Se hele Undervisningsministeriets notat om kompetencedækningher