Der er mange gode anbefalinger i ekspertgruppens inklusionseftersyn, men pas på med at tage dem alle i brug, lyder det fra DLF-formand Anders Bondo Christensen.
Foto: Sarah Bender
Bondo om inklusionseftersyn: Vi skal undgå at skyde med spredehagl
Formanden for DLF roser dagens anbefalinger om inklusion, men advarer mod, at katalogets størrelse kan føre til, at de gode intentioner løber ud i sandet.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kl. 12 kom de. Ellen Trane Nørbys ekspertgruppes anbefalinger på inklusionsområdet. Og anbefalingerne er mange. I en rapport på tæt på 200 sider præsenterer gruppen mere end 100 anbefalinger til inklusionsindsatsen.
Formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen er overordnet tilfreds med anbefalingerne, men advarer mod at kaste sig over dem alle. Han opfordrer skolens parter til at sætte sig sammen for at prioritere de mere end 100 anbefalinger.
Lærer om inklusion: Alle skal udvikle sig - ikke kun 96 procent
"Der er bestemt mange gode anbefalinger. Mange af dem kender vi i forvejen. Udfordringen bliver nu at få dem implementeret ude i virkelighedens verden. For ét er at aflevere en rapport, noget andet er, at den enkelte elev og den enkelte lærer ude i klasserne gerne skal opleve, at den undervisning, som lærerne har mulighed for levere, bliver bedre. Vi må ikke måle succesen på antallet af anbefalinger, men på hvad der konkret kommer til at ske ude i skolen.".
Bondo: Glem alt om formålsparagraffen
Han hæfter sig blandt andet ved, at ekspertgruppen anbefaler ministeren at tage initiativ til at udvide folkeskolelovens formålsparagraffen, så den siger, at "folkeskolen skal tilbyde inkluderende læringsmiljøer, hvor eleverne udvikler sig i samspil med omgivelserne". Men en sådan ændring vil ikke få betydning for problemerne ude i klasselokalerne, mener DLF-formanden.
Lærerne: For få resurser til inklusion
"Jeg kan godt være lidt nervøs ved, at der er så mange anbefalinger, som spænder meget vidt. Jeg synes ikke, at man skal bruge nogen som helst energi på at ændre formålsparagraffen, fordi det ændrer ingenting ude i klasselokalet hos eleverne og lærerne. Man skal fat i de anbefalinger, der for alvor betyder noget i det her store katalog. Det er min anbefaling, at vi sætter os sammen og gennemgår anbefalingerne for at sige, hvad er det for nogle, som skal prioriteres. Ellers risikerer vi lidt, at vi skyder med spredehagl, og så løber det hele lidt ud i sandet", siger han.
Bondo: Godt at droppe 96-procentsmålsætning
Anders Bondo Christensen kalder ekspertgruppens anbefaling om at droppe det nationale mål om, at 96-procent af folkeskolens elever skal gå i almenklasser "det eneste rigtige at gøre".
"Forvaltningerne og kommunalbestyrelserne har haft meget fokus på, at de skal nå det her tal. Det har betydet, at man på PPR-kontorerne har følt sig presset til at sætte børn ud i normalundervisningen, som måske havde bedre brug for et andet tilbud. Jeg ved fra flere PPR-kontorer, at det har gjort, at de nogle gange har været nødt til at sende elever ind i folkeskolen, uden de har kunnet sikre dem den nødvendige støtte. Det skal være den faglige vurdering fra de dygtige folk, der sidder på PPR-kontorerne på specialskolerne, som er styrende og ikke kommunale måltal".
Ekspertgruppens anbefalinger lyder også på, at specialtilbuddene skal rykkes tættere på almenundervisningen, så der sker en større videns overførsel til lærerne ude i klasselokalerne. Og det glæder Anders Bondo Christensen.
Kronik: Vi har ladet inklusionen fejle
"Det vil være en kæmpe hjælp for lærer og elever, hvis vi kunne få de rigtigt dygtige speciallærere ind i normalundervisningen i en periode sammen med de lærer, som står for undervisningen. Det er en systematik og en procedure, som kommunen og skolelederne skal prøve at få indarbejdet".
Ekspertgruppen understreger i sin rapport, at anbefalingerne er rettet mod ministeriet, kommuner og skolelederne og derfor ikke direkte til lærerne. Og det er den rette måde at gribe udfordringerne an, mener Anders Bondo.
"Vi har i alt for mange tilfælde oplevet, at elever er blevet inkluderet i normalklassen, uden man har forholdt sig til, hvad der skal til for, at det kan lykkes. Der håber jeg, at man med de her anbefalinger kan opbygge en helt anden systematik, så man allerede på forhånd har lagt en plan for, hvad der skal til. Og her er det kommunerne og skolelederne, som skal sikre, at der ligger en handleplan".