Der er statistisk signifikant sammenhæng i mellem, hvordan elevene klarer den nationale test i matematik i 6. klasse og færdighedsprøven tre år senere.
Kilde: Styrelsen for it og læring
Klar sammenhæng mellem test og afgangsprøve
Klarer en elev sig dårligt i de nationale test, så klarer han sig efter al sandsynlighed også dårligt ved den afsluttende prøve i faget. Og går det godt i testene, går det godt ved prøven. Det viser en ny analyse fra Styrelsen for It og Læring.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Der er en stærk statistisk signifikant positiv sammenhæng mellem testresultaterne i de obligatoriske nationale test og elevernes karakter i folkeskolens prøve i 9. klasse", konkluderes det i notatet. Klarest er sammenhængen, når man sammenligner, hvordan eleverne klarer sig i "tekstforståelse" i den nationale test i læsning i 8. klasse og sammenligner det med, hvordan det går dem i den afsluttende prøve i læsning året efter.
Nationale test: 12 procent af eleverne svinger overraskende fra test til test
86 procent af de elever, der havde 'mangelfuld' tekstforståelse i den nationale test i læsning i 8. klasse, fik en karakter på 4 eller derunder i prøven i læsning året efter, mens 81 procent af de elever, der lå på 'jævn' i tekstforståelse, fik karakteren 4 eller 7 i læseprøven året efter, og 72 procent af de elever, der lå på 'fremragende' i tekstforståelse i 8., har fik et 10- eller 12-tal ved læseprøven.
Så stærk er sammenhængen ikke mellem testen i matematik i 6. klasse og færdighedsprøven tre år senere. 63 procent af de elever, der ligger på 'jævn' i testområdet 'tal og algebra', har fået karakteren 4 eller 7 i 9.-klasse-prøven i matematiske færdigheder tre år efter, mens 84 procent af de elever, der lå på 'fremragende' i testen, fik karakteren 7 eller derover i prøven tre år senere.
Læs notatet via linket til højre.
Læs mere
Notat fra Styrelsen for It og Læring