"Det er forskelligt, hvordan kommunerne tænker resursepersonerne ind i almenskolen, men de har alle stor interesse for at få den specialpædagogiske viden til at styrke almenlærernes undervisning", fortæller teamleder Jonas Wittendorff fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
Udvalgte kommuner får hjælp til at øge samarbejdet mellem special- og almenlærere
13 kommuner fra forskellige dele af landet er i fuld gang med at sende lærere og pædagoger fra specialskoler og specialklasser ud i almenskolerne, hvor de hjælper med at planlægge og gennemføre undervisningen. Det sker med støtte fra en central pulje på 25 millioner kroner til inklusion.
Puljen til inklusion
På finansloven for 2015 er der afsat en pulje på 25 millionerkroner årligt i 2015 til 2017 til at styrke indsatsen med øgetinklusion i folkeskolen. Midlerne kan bruges til frikøb afspecialpædagogiske resursepersoner som lærere og pædagoger ispecialklasser og specialskoler.
Pengene skal gå til de mest udfordrede kommuner. I det første århar kriterierne været en lav andel af elever i den almeneundervisning, en stor andel af borgere med lav uddannelse og lavefaglige resultater.
I år er de 13 udvalgte kommuner:
- Kalundborg
- Brøndby
- Norddjurs
- Haderslev
- Bornholm
- Slagelse
- København
- Høje-Taastrup
- Hedensted
- Varde
- Horsens
- Vordingborg
- Greve
Hver kommune har skullet søge om mindst 1,1 millioner kroner tilfrikøb, da Undervisningsministeriet vurderer, at det skal have envis volumen for at have en effekt. Det svarer til frikøb af toårsværk. Derudover har kommunerne fået et beløb til vikarudgifter,så både ledere, lærere og pædagoger har kunnet deltage iseminarerne med de andre kommuner.
Flere af de 13 kommuner søgte midler til to eller tre år, men dehar kun fået for et år. De kan søge igen, nårUndervisningsministeriet melder puljen ud for 2016. Det er dogendnu ikke lagt fast, om kriterierne for at komme i betragtningbliver de samme som i år.
Eva følger kommunerne
Danmarks Evalueringsinstitut, Eva, udarbejder to materialer iforbindelse med inklusionspuljen for 2015. Et inspirationsmaterialeog en kvalitativ erfaringsopsamling:
- Inspirationsmaterialet skal inspirere kommuner og skoler til atstyrke professionelt flerfagligt samarbejde i forbindelse medinklusionsindsatsen. Det gøres ved at formidle viden i etlettilgængeligt og praksisrettet format henvendt til både puljensdeltagende kommuner og til skoler, kommuner og praktikeregenerelt.
- Den kvalitative erfaringsopsamling skal udbrede succesfuldeindsatser som inspiration for de deltagende kommuner og skoler, forskoler og kommuner generelt og for de kommuner og skoler, som ifremtiden får del i puljens midler. Det gør Eva ved at formidlepraktikernes egne fortællinger om deres erfaringer, og laderepræsentanter fra forskning, forvaltning og ledelse kommentere ogreflektere over praksisfortællinger.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lærere og pædagoger, som er vant til at arbejde med elever med særlige behov på specialskoler eller i specialklasser har en viden, som almenskolerne kan trække på i deres arbejde med at styrke inklusionen. Kunsten er at bringe deres viden i spil, og det arbejder 13 kommuner med i øjeblikket.
Ny finanslov indeholder 75 millioner til frikøb af speciallærere
"Det er forskelligt, hvordan kommunerne tænker resursepersonerne ind i almenskolen, men de har alle stor interesse for at få den specialpædagogiske viden til at styrke almenlærernes undervisning", fortæller teamleder Jonas Wittendorff fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
Co-teaching giver en positiv effekt
De 13 kommuner er de første, som får støtte til frikøb af speciallærere og -pædagoger fra en pulje til inklusion, der er på 25 millioner kroner årligt fra 2015 til 2017. Ved siden af frikøbet understøtter styrelsen kommunerne med seminarer med oplæg og workshopper undervejs i forløbet. Her deltager blandt andre skoleledere, lærere og pædagoger fra både almen- og specialområdet.
Speciallærere skaber god vejledning gennem praksisfortællinger
"Vi har blandt andet præsentereret kommunerne for forskning, som viser, at co-teaching har en positiv effekt, når man bruger resursepersoner i almenundervisningen", siger Jonas Wittendorff.
I co-teaching forbereder resursepersonen og almenlæreren undervisningen sammen, så begge parter kan bidrage med viden i en ny sammenhæng. For eksempel er speciallærere vant til at undervise få elever ad gangen, og det kan være svært at omsætte deres erfaringer og viden til klasser med mange elever uden indspil fra almenlæreren.
Erfarne specialskoler giver gode råd
Kommunerne møder også specialskoler, som er godt i gang med at understøtte inklusionen i lokale folkeskoler. For eksempel har videncentret i Nyborg holdt oplæg om, hvordan de griber opgaven an. Videncentret består af to speciallærere og to specialpædagoger fra henholdsvis Nyborg Heldagsskole og Rævebakkeskolen.
I Nyborg hjælper specialskolerne med at få inklusion til at lykkes
"Kommunerne får tip til, hvordan de bedst organiserer samarbejdet mellem special- og almenlærere, og de lærer også af hinanden. De har blandt andet drøftet, hvilken rolle de involverede lærere og pædagoger har, når der tilføres en resurseperson til undervisningen, og hvilke aftaler der skal laves, så de får det bedste ud af samarbejdet. Det er værdifuldt, at kommunerne får mulighed for at lære hinanden at kende, for det er ikke vores opgave at sige, hvordan de skal gøre. Vores opgave er at sørge for, at de får viden og inspiration, de kan kvalificere deres projekter", siger Jonas Wittendorff.
Indsatsen skal gøre en forskel i klasseværelserne
Det første seminar blev afholdt lige før sommerferien og det næste op til efterårsferien. Kommunerne samles igen til februar og i slutningen af april. I mellemtiden kan den enkelte kommune få sparring af en læringskonsulent fra Undervisningsministeriets inklusionsteam.
Speciallærere: Vi møder almenskolen med ydmyghed
"På workshopperne er der for mange mennesker og for få konsulenter til, at vi kan gå tæt ind i de enkelte projekter. Derfor tilbyder vi dem telefon- eller videosparring som supplement til temadagene. Kommunerne definerer selv, hvad de har brug for hjælp til. De er ikke ens, så vi lægger ikke en skabelon ned over dem. Det afgørende er, at indsatsen gør en forskel helt ude i klasseværelserne", siger Jonas Wittendorff.
Eksperter: Nyborg har fundet en enestående model
Danmarks Evalueringsinstitut følger forløbet og samler erfaringerne sammen, som de første 13 kommuner får med at inddrage specialpædagogiske resurser i almenundervisningen. Erfaringerne vil indgå i et inspirationsmateriale til kommende kommuner, som får del i puljen.