Verdens bedste danske skole
Casper Rongsted og Rasmus Schiellerup står bag projektet Verdensbedste danske skole, som beskæftiger sig med alt det, der virker iskolen. De holder foredrag og samler viden om, hvad der sker pådanske skoler.
Casper Rongsted er uddannet lærer. I dag kalder han siglæringsekspert og underviser lærere på folkeskoler, friskoler,efterskoler, VUC og gymnasier. Derudover træner han undervisere forGrundfos, NovoNordisk og TDC.
Rasmus Schiellerup har arbejdet som underviser,viceskoleleder og som selvstændig erhvervsdrivende. Rasmus eruddannet lærer og har arbejdet i folkeskolen og påefterskole. I dag driver Rasmus sin egen virksomhed,hvor han holder oplæg og foredrag for unge mennesker, deresforældre og undervisere.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Vi skylder alle aktører omkring hele den danske grundskole en betydeligt bedre ramme for debatten. For alle gør jo deres bedste. Fra elever over lærere og pædagoger til forældre, ledere og politikere. Med en ny online-avis tilbyder vi nu et anerkendende rum for kritisk konstruktiv debat", siger chefredaktør Nick Allentoft, Mediehuset DenOffentlige, i første nummer af Skoleavisen.
Og netop en mere konstruktiv tilgang til skolen er det, som ene af to redaktører, Casper Rongsted, lægger stor vægt på.
"Vi har kørt på i flere år med vores projekt Verdens bedste danske skole. Der har vi lagt mærke til, at der er to virkeligheder. Den medieskabte - og så er der den virkelige virkelighed", siger Casper Rongsted.
"Vi kan se, der er en mangel på folk, der kommer og fortæller, at vi i Timss, Pirls og ICC præsterer glimrende. Det er der ingen, der aner", siger Casper Rongsted.
Skoleforskning skal fokusere mere på reformen
Men det er ikke sådan, at alt i Skoleavisen skal være positive artikler om skolen.
"Vi er ikke bange for at fortælle om det, der ikke virker, for det er en del af pakken. Men vi synes, der er en ekstrem overeksponering af det som ikke virker", siger Casper Rongsted og understreger;
"Det er ekstremt farligt, at man laver et så forvrænget billede af skolerne og har gjort det måske de seneste 15-20 år".
Positive forskningsresultater om skole bliver ikke formidlet
Casper Rongsted står sammen med Rasmus Schielling bag Verdens bedste danske skole, hvor de samler viden om, hvad der virker i skolerne, og formidler det videre blandt andet gennem foredrag. De har kontaktet flere forskere for at finde ud af, hvorfor der sker en skævvridning, når forskningsresultater formidles.
Forskere: Skolen er langt bedre end sit rygte
"Når vi kontakter forskere ude på DPU som Jan Meiding og Jens Bruun, så siger de, vi har gjort, hvad vi kunne, og vi er glade for, at I bærer det videre. Der er meget omfattende og fremragende forskning, som slet ikke ryger ud til dem, som det handler om. Så det første skridt er at sprede den viden der er".
Lærerne kender ikke de positive skoleresultater
Skoleavisen henvender sig til meningsdannere, politikere, skoleleder og lærere.
"Vi har rejst en del rundt med det her foredrag, der hedder Verdens bedste danske skole. Når vi kommer ud, så er det vores indtryk, at fem procent af lærerne har hørt om det her. Vi laver simpelthen håndsoprækning, når vi starter. Hvor mange har hørt om Pisa? Alle rækker hånden i vejret. Hvor mange har hørt om Pirls? Fem procent rækker hånden i vejret", siger Casper Rongsted.
Forskere: Folkeskolen er langt bedre end sit rygte
Mange af oplæggene holder de for lærere.
"Når man spørger, hvor mange har hørt om Sven Erik Nordenbos ekstremt omfattende forskning i, hvad der skal til for at være en god lærer, hvor han netop understeger, at det er vigtigheden af relationskompetencer, som alle lærere og skolepædagoger brænder for, så er der kun to procent, der har hørt om det. Det er jo helt katastrofalt. Det er den indignation vi har. Så vores målgruppe er selvfølgelig også skolepædagoger og lærere".
Professor: Glem ikke lærerkompetencerne
Skoleavisen skal lave forskningsformidling
"Vi kommer til at lave forskningsformidling. Men vi har også både holdninger og kommentarer. Vi har også noget, der går ud over forskning", siger Casper Rongsted.
Han mener, det er vigtigt, at der kommer meget mere fokus på alle de positive forskningsresultater, der er om den danske skole.
"Det er ikke altid, vi oplever, at de beslutninger, der bliver taget, er baseret på reel viden om hvad der virker eller ikke virker. For eksempel er der ingen forskning, der viser, at en længere skoledag er en god ide. Det kan godt være, at Egelund påstår det og han kan lave udtræk af Pisa-undersøgelser. Men det passer simpelthen ikke".
Forskere trækker tæppet væk under Antorini
Konkurrerer ikke med Folkeskolen
Skoleavisen skal ikke ses som en konkurrent til Folkeskolen, siger Casper Rongsted.
"Vi tror meget mere på et samspil. Folkeskolen er helt unik. I er først på bolden med det meste om nyheder inden for skoleverdenen. I har også en debatkultur, som er helt vild. Jeg ser det ikke som en konkurrent, men jeg ser virkelig gode muligheder for samarbejde. I har en platform, som er nummer 1 i Danmark".