foto: Helle Lauritsen
Ny læreruddannelse med fokus på naturfag
27 lærerstuderende er begyndt på den nye naturvidenskabelig læreruddannelse i Odense og Haderslev, der er startet i år. Uddannelsen er oprettet i et uddannelses-, udviklings- og forskningssamarbejde mellem UC Lillebælt, UC Syddanmark og Syddansk Universitet og varer fire år. De studerende læser matematik og tre naturfag.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Udgangspunktet for den nye naturvidenskabelige læreruddannelse er at afhjælpe noget af manglen på naturfagslærere. Fra 2020 er det et krav, at alle lærere skal have undervisningskompetence i de fag de underviser i.
"Allerede nu er der stor mangel på lærere med undervisningskompetencer i naturvidenskabelige fag", siger Lars Breinholt, institutchef for læreruddannelsen ved University College Syddanmark.
"En stor del af de lærere, der i dag underviser i for eksempel natur og teknologi, har ikke undervisningskompetence i faget.De nye naturvidenskabelige lærere vil opnå et stort fagligt overskud, der giver dem bedre mulighed for at formidle fagene og knytte naturfagene sammen. De vil kunne brobygge og arbejde med naturfagene på helt nye måder. Det ved vi, folkeskolerne efterspørger, og derfor vil de også blive eftertragtede, siger Lars Breinholt i en pressemeddelelse fra Syddansk Universitet, UC Syddanmark og UC Lillebælt.
Uddannelsen indeholder matematik som kernen i naturfagene og så de fire naturfag biologi, fysik/kemi, geografi, natur og teknologi. De studerende kan vælge tre af de fire naturfag. Samtidig er der fokus på samspillet mellem naturfagene og matematik.
Vil give begejstring for naturfag videre
En af dem, der har valgt at læse den nye naturvidenskabelige læreruddannelse er den 25-årige Martin Colstrup Hansen.
"Da jeg opdagede, at det var muligt at tage læreruddannelsen og samtidig specialisere sig inden for de naturvidenskabelige fag, vidste jeg bare, at det var den vej jeg skulle gå", fortæller Martin Colstrup Hansen.
"Jeg oplevede selv at have en lærer på hf, som formåede at vække og forstærke min begejstring for de naturvidenskabelige fag, og den begejstring vil jeg rigtig gerne give videre til andre børn og unge".
Samarbejdet mellem uddannelsesinstitutionerne kaldes for Laboratorium for Sammenhængende Uddannelse og Læring (LSUL). Målet er at skabe en ny model for læreruddannelser til både grund- og gymnasieskoler kaldet for Den Syddanske Læreruddannelsesmodel. I første omgang handler det om naturfag og matematik, men senere er det meningen, at samarbejdet skal rettes mod andre fagområder også.
I pressemeddelelsen fortæller en af initiativtagerne til uddannelsen professor Claus Michelsen, at de studerende kommer tæt på den aktuelle naturvidenskabelige forskning, bliver aktive deltagere i det fagdidaktiske forskningsområde og lærer at omsætte forskningsresultater til undervisnings- eller læringsforløb i skolen.
Projektet er støttet med 1,35 millioner kroner af Lundbeckfonden for at styrke undervisningen i matematik og naturfag.
Et semester af uddannelsen læses på Syddansk Universitet.
Læs mere
Læs mere om den naturvidenskabeligelæreruddannelse