Muhammedtegningerne er kun et par klik væk, men det er ikke en ukompliceret affære at beslutte om de skal vises i klassen.
Skal profeten på storskærm?
Det handler om respekt, lærerfaglighed og god undervisning, siger de begge to. Lærer Trine Steen vil ikke vise sine elever Muhammed-tegningerne fra Jyllands-Posten i undervisningen. Lærer Lars Boje Mathiesen vil ikke lade være.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Debatten om Muhammed-tegningerne er blusset op igen her 10 år efter, de første gang blev offentliggjort. En stor del af diskussionen har denne gang været om, hvorvidt danske grundskolelærere skal vise deres elever tegningerne eller ej. Formand for Skolederne Claus Hjortdal mener nej af hensyn til skole-hjem-samarbejdet og for at undgå at støde muslimske elever, og Dennis Hornhave Jacobsen fra Foreningen af lærere i historie og samfundsfag mener også, der kan være god grund til at lave være. På den anden side står politikere som Marie Krarup fra Dansk Folkeparti og konservative Mai Mercado, som bestemt synes tegningerne skal op på storskærmen i klassen.
Anmeldelse: Disse er fortvivlende tider!
Min opgave er at bygge bro Men ingen spørger den almindelige lærer, der har stået med både problemet og et bud på løsningerne i ti år, siger Trine Steen, som er lærer på Ung Aalborg Uddannelsescenter. Hun har over 5000 følgere på Facebook, hvor hun skriver under aliaset Proletarprinsessen. Om muhammedtegningerne skrev hun henvendt til politikerne: "… det er OS - lærerne - som gang på gang forklarer børnene i Danmark, hvad der sker, når I uafladeligt fucker tingene op. Og Muhammed-tegningerne er altså ingen undtagelse. Vi byder hjerteligt velkommen til virkeligheden, hvis I skulle få lyst til at besøge den".
Blog: Religiøs satire i folkeskolen?
Overfor folkeskolen.dk uddyber hun: "Jeg har aldrig vist tegningerne til en klasse. Jeg kunne måske finde på at gøre det, hvis jeg havde en klasse uden muslimer. Men ellers ikke, for jeg står ikke i klasseværelset for at fornærme nogen. Min rolle er at bygge bro".
Det betyder dog ikke, at hun ikke vil sætte Muhammed-tegningerne og den krise, de udløste, på skemaet. Hvis det er relevant.
Blog: Demokratiets dilemma
"Jeg har aldrig taget det op som et selvstændigt emne, men jeg er kommet ind på det i forbindelse med emner. Så tager vi om det i klassen, og jeg forklarer, hvorfor jeg ikke vil vise tegningerne. At jeg har forståelse for, at der er mange følelser forbundet med dem, og det har jeg respekt for".
Trine Steen afviser samtidigt, at det handler om at beskytte eleverne. "Børn skal ikke beskyttes mod virkeligheden, de skal have viden, ellers kommer de til at stykke deres virkelighedsopfattelse forkert sammen. Men samtidig mener jeg, at respekt for eleverne giver den bedste læring. Hvis deres følelser tager overhånd, blokerer det for, at de kan lære noget".
Det er dog klart for hende, at hvis eleverne vil se tegningerne, så kan de let komme til det. Og det er fint, mener hun: "Ungerne kan google tegningerne, hvis de vil se dem. Det er fint med mig. I digitaliseringens tidsalder er det uigenkaldeligt slut med at holde sådan noget skjult."
Debat: Ytringsfrihed og tegninger i 30'erne?
Ingen Mozart uden Mozart Lars Boje Mathiesen er lærer i blandt andet historie og samfundsfag på Ellevangskolen ved Aarhus. Han er lodret uenig med Trine Steen.
"Jeg viser tegningerne, hvis det er relevant" siger han til folkeskolen.dk. "For mig at se er det netop et udtryk for respekt at vise tegningerne, også selv om der kan være muslimer i klassen. De skal se dem for at kunne forholde sig til dem. Og der er faktisk nogle af ungerne, der aldrig har set dem".
Han understreger, at det ikke er et ideologisk princip for ham at vise tegningerne. Heller ikke selv om han ved siden af sit lærerjob sidder i Aarhus Byråd for Liberal Alliance.
"Lad mig sige det sådan: Du kan godt undervise i Mozart uden at lade eleverne høre Mozart. Men det bliver en dårligere undervisning af det. Det er det samme med Muhammed-tegningerne. Jeg viser dem, når det er relevant i forhold til at give eleverne den bedste undervisning", forklarer han.
Debatten om Muhammed i klasseværelset fortsætter
Lars Boje Mathiesen har ikke oplevet, at følelserne løber af med eleverne, så det blokerer for deres læring: "Jeg oplever tværtimod, at det giver en god debat i klassen. Tegningerne er et godt, konkret udtryk for det ellers lidt abstrakte begreb om ytringsfrihed".
Skolelederformand Claus Hjortdals bekymring for, at tegningerne skulle ødelægge skole-hjem-samarbejdet med de muslimske elevers familier, kan Lars Boje Mathiesen ikke genkende. Han mener, at det mest af alt er en falsk præmis at stille op i debatten, og han har aldrig oplevet, at nogen forældre har henvendt sig i den anledning. "Men skulle det ske, tager jeg gerne en debat med forældrene", siger han. "Det vigtigste for mig er, at min lærerfaglighed ikke bliver dikteret af forfejlede hensyn."
Ytringsfrihed er godt, men…