Status på reformen: Der er et stykke vej endnu

Den længe ventede statusredegørelse for, hvordan det går med folkeskolereformen er endelig udkommet her til morgen. Og konklusionen er, at det går lidt fremad i matematik og en del tilbage i læsning, men at man dog ikke er sikker på, at de tal siger noget om elevernes faktiske kunnen. Inklusionsprocenten stiger, og det kniber med at få efteruddannet lærerne i fagene.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det tager tid, at få så stor en reform som folkeskolereformen helt på plads. Redegørelsen viser da også, at der fortsat er et stykke vej, før de tre nationale mål for elevernes faglige udvikling og trivsel er nået. Redegørelsen giver os et indblik i, hvor det går godt, og hvor det fortsat halter," siger minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørby, i en pressemeddelelse her til morgen.

Partierne bag folkeskolereformen har som bekendt fastsat en række overordnede resultatmål, som folkeskolen skal nå. Mål nr. 1 er at, at mindst 80 procent af eleverne skal være "gode" til at læse og regne i de nationale test. Baseline blev fastlagt efter sidste års testrunde, og set i forhold til den er det gået markant fremad i matematik og noget tilbage i læsning. Særligt er der blevet markant færre rigtig dygtige læsere i 2. klasse. 

Men ministeriets embedsmænd er ikke overbevist om, at det skyldes, at eleverne er blevet bedre til at regne eller dårligere til at læse. I redegørelsen står "Ministeriet har foretaget en analyse af årsagerne til udsvingene. Analysen viser, at de markante udsving ikke alene skyldes faktiske ændringer i elevernes faglige niveau, men også skyldes forhold angående testresultaterne og testopgaverne". 

Status: Inklusionen er problematisk 

3000 færre superlæsere i 2. klasse

Et undermål til resultatmålet om, at eleverne skal være "gode", er at andelen af de allerdygtigste i dansk og matematik skal stige år for år. 8 procent af 2.-klasseeleverne læste "fremragende" i 2014. I dette forår var det kun 2 procent. Det svarer til, at der er 3000 færre rigtig dygtige læsere i 2. klasse i foråret i forhold til 2. klasse før folkeskolereformen. Ministeriet forklarer, at man har kvalitetssikret testene ved blandt andet at fjerne en række opgaver, og at testresultaterne derfor bør være mere valide i 2015 end i 2014. Men for 2.-klasserne hedder det i statusrapporten, at "noget tyder på, at niveauet for at opnå vurderingen 'fremragende' er for højt".

Læs mere

Statusredegørelsen