"Hvis jeg er blevet citeret for, at DLF eller jeg selv siger, at vi skal have selvejende skoler, så er det forkert", sagde Anders Bondo.
Foto: Anders Bondo
Kongressen afviser tanken om selvejende folkeskoler
Folkeskolerne som selvejende institutioner er ikke løsningen på problemet med kommunernes gentagne nedskæringer på folkeskolen. Det konkluderer DLF's kongres, der efter en lang debat har pålagt hovedstyrelsen at samarbejde med bl.a. politikere og forskere om at finde mulige løsninger på den økonomiske udfordring.
Kongresvedtagelse om folkeskolensøkonomi
Det er et grundlæggende og voksende problem, at Folketinget, derhar ansvaret for at fastlægge folkeskolens opgaver, ikke tageransvar for, at skolerne har den nødvendige økonomi til at løseopgaverne.
Hovedstyrelsen skal i samarbejde med politikere, forskere ogandre interessenter på skoleområdet afdække mulige løsninger påudfordringen.
På den baggrund udarbejdes en strategi, der involverer såvel detlokale som det centrale led i foreningen. I arbejdet inddragesinternationale erfaringer.
Vedtaget på Danmarks Lærerforenings kongres 8. -10. sept.2015
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der var stor modstand mod hovedstyrelsens tanker om at lade folkeskolerne blive selvejende institutioner på Danmarks Lærerforenings kongres. Formand Anders Bondo Christensen havde i sin beretning og i interviews i Folkeskolen og Berlingske nævnt muligheden for at lade Christiansborg tage det økonomiske ansvar.
Anders Bondo:
Kommunerne er ikke deres ansvar voksent
Ikke en eneste af de delegerede støttede den tanke på talerstolen. Til gengæld var der bred enighed om, at den nuværende situation og udvikling ikke er holdbar.
Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen, meldte klart ud, at han er imod ideen om folkeskolerne som en selvejende institutioner og advarede mod de konsekvenser, det kunne få:
"Reformen er underfinansieret, og det er et generelt samfundsproblem, at vi forlanger meget velfærd til for få udgifter. Men selveje er ikke en løsning. Hvis Corydon eller Claus Hjort-Frederiksen skal styre sådan noget, bliver det til laveste fællesnævner og benchmarking ".
Lederformand: Vi kæmper også for en bedre skole
Bondo: Ingen påtager sig ansvaret
Formand for DLF Anders Bondo Christensen talte for sin tanke om at gøre skolerne til selvejende institutioner a la gymnasierne.
"Dem, der har ansvar for indholdet i folkeskolen fraskriver sig ansvaret for økonomien, og omvendt. Aben bliver sendt videre og ender hos lærerne, lederne og skolebestyrelserne, fordi ingen vil påtage sig ansvaret", sagde han og kaldte den nuværende situation skrækindjagende.
Anders Bondo Christensen fremhævede, at gymnasierne er sluppet for de større besparelser de seneste år, fordi de er på finansloven, mens kommunerne flittigt har svunget sparekniven over folkeskolerne.
Det argument giver Tine Agenskov fra Thy-Mors Lærerkreds ikke meget for:
"Jeg tror, statsministeren hurtigt kan få Finansministeriets regnemaskine Adam til at regne ud, hvor billigt man kan drive folkeskole for per elev. På Mors bruger vi 12.000 kroner mere per elev, end Skive kommune gør," siger hun og tilføjer, at Mors formentlig ville ramme Skive-niveau og ikke omvendt.
Bondo: Jeg har aldrig sagt, at skolerne skal være selvejende
Kristine Falgaard fra Frederiksberg Lærerforening gik op på talerstolen for at spørge, om ideen om de selvejende folkeskoler er en kommunikationsstrategi fra Lærerforeningens side.
"Vi har ikke lavet en strategi om at skulle stjæle dagsordenen. Men der er selvfølgelig journalister, der siger, at her er en vinkel til en historie. Hvis jeg er blevet citeret for, at DLF eller jeg selv siger, at vi skal have selvejende skoler, så er det forkert", siger Anders Bondo.
Han opsummerede debatten:
"Vi har forstået budskabet. Selvejende folkeskoler tilpasset en gymnasiemodel er ikke det, vi ser som løsningen. Men problemstillingen er vi stadig enige om: vi skal have gjort noget ved, at ingen tager ansvar for at økonomien følger med", siger Anders Bondo.
Alle delegerede stemte for hovedstyrelsens forslag om, at hovedstyrelsen i samarbejde med politikere, forskere og andre interessenter på skoleområdet skal afdække mulige løsninger på skolernes udfordringer med at have nødvendige økonomi til at løse opgaverne.