Ministeriet beskriver de nye reglers etydning således:
Lektiehjælp og faglig fordybelse kan have forskellig karakter ogskal afhængig heraf og efter en konkret vurdering, som skolelederenmå foretage, lægges enten som en del af den understøttendeundervisning eller som undervisning i fagene. Det har betydningfor, om det kun er lærere eller også andet undervisende personale,der kan varetage lektiehjælp og faglig fordybelse.
Hvis der gives eleverne hjemmearbejde eller lektier - det vilsige opgaver, der skal gennemføres eller færdiggøres efterskoledagen - har skolen pligt til at give eleverne mulighed for atfå hjælp hertil, for eksempel ved en mulighed for at udførehjemmearbejdet på skolen med støtte fra en kvalificeret voksen.Denne type lektiehjælp vil mest oplagt kunne indgå som del af denunderstøttende undervisning, hvor også andre end lærere kanundervise.
Øvelser eller opgaver, der ellers ville være blevet givet somhjemmearbejde eller lektier, kan også udføres somfællesaktiviteter. I så fald vil lektiehjælp og faglig fordybelsekunne være en del af undervisningen i fagene.
Skolerne skal også inden for lektiehjælp og faglig fordybelsetilbyde varierede og differentierede læringsformer, der udfordrerbåde fagligt stærke og fagligt svage elever, for eksempel vedinkorporering af fysiske aktiviteter. Faglig fordybelse kan blandtandet være at give eleverne opgaver, tekster mv., der udvider oghøjner deres niveau i det pågældende fag, eller tilbydeturboforløb, så eleverne gennem intensive fag- elleropgavespecifikke forløb kan nå et alderssvarende niveau eller bliveudfordret ud over den normale undervisning. Om denne form foraktiviteter skal lægges som en del af undervisningen i fagene ellersom understøttende undervisning, afhænger af en konkretvurdering.