Undervisningsminister Ellen Trane Nørby har skrevet under på bekendtgørelsen, der gør lektiehjælp til en obligatorisk del af skoledagen.

Ministeren har skrevet under: Lektiehjælp obligatorisk

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby har nu - som en af sine første ministeropgaver - skrevet under på den bekendtgørelse, der gør lektiehjælp og faglig fordybelse til en obligatorisk del af folkeskolereformens længere skoledag fra skoleårets start.

Offentliggjort Sidst opdateret

lektiehjælp og fagligfordybelse:

Ministeriet beskriver de nye reglers etydning således:

Lektiehjælp og faglig fordybelse kan have forskellig karakter ogskal afhængig heraf og efter en konkret vurdering, som skolelederenmå foretage, lægges enten som en del af den understøttendeundervisning eller som undervisning i fagene. Det har betydningfor, om det kun er lærere eller også andet undervisende personale,der kan varetage lektiehjælp og faglig fordybelse.

Hvis der gives eleverne hjemmearbejde eller lektier - det vilsige opgaver, der skal gennemføres eller færdiggøres efterskoledagen - har skolen pligt til at give eleverne mulighed for atfå hjælp hertil, for eksempel ved en mulighed for at udførehjemmearbejdet på skolen med støtte fra en kvalificeret voksen.Denne type lektiehjælp vil mest oplagt kunne indgå som del af denunderstøttende undervisning, hvor også andre end lærere kanundervise. 

Øvelser eller opgaver, der ellers ville være blevet givet somhjemmearbejde eller lektier, kan også udføres somfællesaktiviteter. I så fald vil lektiehjælp og faglig fordybelsekunne være en del af undervisningen i fagene.

Skolerne skal også inden for lektiehjælp og faglig fordybelsetilbyde varierede og differentierede læringsformer, der udfordrerbåde fagligt stærke og fagligt svage elever, for eksempel vedinkorporering af fysiske aktiviteter. Faglig fordybelse kan blandtandet være at give eleverne opgaver, tekster mv., der udvider oghøjner deres niveau i det pågældende fag, eller tilbydeturboforløb, så eleverne gennem intensive fag- elleropgavespecifikke forløb kan nå et alderssvarende niveau eller bliveudfordret ud over den normale undervisning. Om denne form foraktiviteter skal lægges som en del af undervisningen i fagene ellersom understøttende undervisning, afhænger af en konkretvurdering.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Ved at gøre lektiehjælp og faglig fordybelse til en integreret del af skoledagen, kan vi bedre sikre et ordentligt fagligt udbytte. Lektiehjælp og faglig fordybelse skal bruges, så både fagligt stærke elever og fagligt svage elever bliver udfordret, og får den nødvendige tid og hjælp til at lære og forbedre sig fagligt. Jeg vil bruge den kommende tid til at tale med blandt andet skolelederne, kommunerne og lærerne om, hvordan vi sikrer kvaliteten i de ekstra timer og forbedrer samspillet mellem skole og fritidsliv," siger børne-, undervisnings- og ligestillingsminister Ellen Trane Nørby (Venstre) i en pressemeddelelse.

Ny minister skal beslutte lektiehjælpens skæbne

Det var som bekendt de Konservative, der ved forliget om folkeskolereformen satte hælene i og forlangte, at eleverne skulle kunne vælge lektiehjælpen fra. Derfor har lektiecafeerne i det forløbne år ligget i ydertimerne, så eleverne kunne vælge dem til eller fra. Resten af forligskredsen vedtog imidlertid en lov til ikrafttrædelse efter et valg, hvor lektiehjælp og faglig fordybelse er integreret i den samlede skoledag, og det er den, der med Ellen Trane Nørbys underskrift nu er gældende lov.

Se skemaet for en 7.-klasse-elev i 2015: 42 lektioner