Samlet set er de nye prøver en svækkelse af naturfagene, mener formanden for fysik/kemilærerne

Fysik/kemi-formand: Faget svækkes af de nye prøver

Fysik/kemi-faget svækkes, hvis afgangsprøven bliver tværfaglig, mener fysiklærerens formand Peter Jensen. På 20 minutter skal eleverne fremover redegøre for deres faglige kompetencer i tre fag. Naturfagslærerne har deltaget i to møder med Undervisningsministeriet om prøverne, men har altså ikke opnået forståelse for deres synspunkt.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi oplever ikke, at de nye prøver samlet set er en styrkelse af naturfagene. Det her er tæt på det, vi blev præsenteret for på de to møder, som vi ikke kunne gå ind for. Og nu er løbet nok kørt", mener Peter Jensen, formand for Danmarks Fysik- og Kemilærerforening.

Han kalder det indførelse af natur/teknologi (tidligere natur/teknik) i udskolingen.

"Jeg er mest bekymret over, at eleverne fremover bliver prøvet i kortere tid. Fysik/kemi kommer til at betale prisen for en styrkelse af biologi og geografi. På cirka 20 minutter skal eleverne redegøre for deres faglige kompetencer i hele tre fag. Desuden bliver de bedømt af en eller to eksaminatorer og en censor, der tilsammen skal kunne dække alle tre fag. Det vil sige, at man forventer, at de to lærere har undervist i alle tre fag, og at censor er kvalificeret i fagene også, går jeg ud fra. Det oplever vi ikke som en styrkelse af naturfagene", siger Peter Jensen.

Flertal for tværfaglig naturfagsprøve

Fysik/kemilærerforeningens formand er derimod rigtig tilfreds med planerne om forsøg med en ekstra projektopgave i naturfagene og siger, at undervisningsministeren har lyttet her. Han er også glad for at have været inviteret til møderne og for den fem-årige evaluerings- og  følgeforskningsprogram i perioden 2015-2020. Programmet skal fokusere på interessen for naturfagene.

Slut med at bedømme egne elevers afgangsprøver

Men Peter Jensen, der også er biologilærer er ikke imponeret over de digitale udtræksprøver i biologi, som de er nu. En tilsvarende prøve vil også blive indført som udtræksprøve i fysik/kemi.

"De skriftlige digitale prøver, jeg har set, måler ikke noget. Jeg har ikke oplevet en elev, der har fået under 4 i karakter, og det holder ikke med de elever, jeg har haft", siger han.

Fysik/kemilærerne har gennem forløbet understreget, at de klart går ind for en styrkelse af biologi og geografi i form af en praktisk/mundtlig prøve eller projektopgave. Man foreningen ser ingen grund til, at en styrkelse af de to fag sker på bekostning af fysik/kemi, sådan som man mener, at det nu er sket, fordi det er fysik/kemi-prøven, der nu bliver erstattet af en tværfaglig praktisk/mundtlige prøve.