Bachelorprojekt

Læsning er mere end tekniske færdigheder og kognitive processer

For at kunne udvikle elevernes læsning, må læreren have øje for læseforståelsens forskellige komponenter og sammenhænge. Også motivation og inklusion er nøglebegreber i arbejdet, skriver Camilla Olesen i sit bachelorprojekt.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Elever med læsevanskeligheder holder sig i baggrunden, eller også er de larmende og forstyrrende. Sådan var Camilla Olesens erfaringer fra læreruddannelsens praktikperioder. »Selvom det kommer til udtryk på forskellig vis, er disse elever ikke en del af undervisningen på samme niveau som de øvrige elever,« siger hun. Og eleverne har ikke kun problemer med læsning i dansk. »På baggrund af viden om sammenhængen mellem læsevanskeligheder og læring hos elever på mellemtrinnet vil jeg diskutere, hvordan jeg som lærer kan arbejde fokuseret med læseforståelse, så disse elever i højere grad oplever at være en del af undervisningen,« siger Camilla Olesen i problemformuleringen til sit professionsbachelorprojekt fra Læreruddannelsen i Hjørring ved Professionshøjskolen Nordjylland. »Læseforståelse er en vigtig del af elevernes hverdag. De skal læse i alle folkeskolens fag, men også i andre sammenhænge. Elever med læsevanskeligheder kan derfor møde store udfordringer i alle fag, men også i deres liv uden for skolen, hvis ikke de får den rigtige støtte.« Hvis eleverne føler, at de krav, der stilles til dem i skolen, er for høje, så de ikke kan følge med og deltage i undervisningen, vil det kunne have negativ effekt på deres motivation og oplevelse af at være inkluderet. »Netop elevens motivation og inklusion er forudsætninger for, at læring kan finde sted,« hedder det i Camilla Olesens konkluderende opsamling. Læseforståelse er en kompleks størrelse, der indeholder både tekniske færdigheder og kognitive processer, som spiller sammen og påvirker hinanden. Derfor må man som lærer være opmærksom på, at vanskeligheder et sted kan stamme fra vanskeligheder at andet sted - og påvirke helt andre steder. Men læseforståelse er meget mere end tekniske færdigheder og kognitive processer. Også elevernes interesse og holdninger til det at læse har betydning for forståelsen. Læsning skal derfor ses i et sociokulturelt perspektiv. For at kunne arbejde fokuseret med at udvikle elevernes læseforståelse, må læreren altså have øje for læseforståelsens forskellige komponenter og deres sammenhænge. Også motivation og inklusion er nøglebegreber i dette arbejde, skriver Camilla Olesen. Forskellige færdighedstest kan bruges som pejlemærke, når man vil identificerer elevernes læsevanskeligheder. Men netop fordi andre faktorer spiller ind på læseforståelsen, må man også tage udgangspunkt i kendskabet til de enkelte elever, når man planlægger arbejdet. »Hvilke tiltag, eleverne har brug for, hænger nødvendigvis også sammen med den genre, eleverne skal arbejde med, idet forskellige genrer kræver forskelligt af elevernes læsefærdigheder.« »Specialundervisning er også en mulighed i arbejdet med at hjælpe elever med læsevanskeligheder. Netop fordi at inklusion er så vigtig en del af elevernes læring, må specialundervisningen dog netop have inklusionen som sigte. Hvis rammerne for specialundervisningen lever op til folkeskolens krav om undervisningsdifferentiering og inklusion, mener jeg at dette er et vigtigt redskab i arbejdet med at skabe en inkluderende skole. Se hele professionsbachelorprojektet til højre under EKSTRA: Arbejdet med elevernes læseforståelse - hvorfor og hvordan?

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på skærmen.

Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.