Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
De 11 ordblinde elever går i 7. til 9. klasse og er tilknyttet Kompetencecenter for Læsning i Aarhus i et halvandet årigt forløb. De begyndte med ti ugers undervisning på kompetencecentret i efteråret, hvorefter de vendte tilbage til deres respektive klasser, hvor de løbende får støtte af centrets konsulenter.
Ordblinde elever bruger deres nye pc-tablet flittigt
Udover deres almindelige it-rygsæk har eleverne fået en Surface Pro 2. Den kombinerede pc og tablet er en mobil og let enhed med de samme programmer som på elevernes it-rygsække. Det betyder, at de har nøjagtig samme muligheder på den mobile enhed som på deres normale it-rygsæk.
"De ordblinde elever skal kunne tilgå stoffet i samme tempo og med samme flow som deres klassekammerater, men de har også det nære mål, at de skal til afgangsprøve. Her skal de anvende deres nye redskaber og arbejdsrutiner i deres læse- og skrivearbejde. Snart venter også udfordringen med at vælge ungdomsuddannelse, hvor de skal tage stilling til, hvad de tør satse på som ordblinde", siger afdelingsleder Visti Søvsø Hansen fra Kompetencecenter i Læsning i Aarhus.
Eleverne kan danne deres egne profiler
Kompetencecentret har netop afholdt en workshop, hvor eleverne fortalte om deres oplevelser med deres nye maskine og viste deres færdigheder i undervisningssituationer. Til sidst blev de udfordret af pædagogisk uddannelseschef David Garde-Tschertok fra Microsoft på at arbejde både hurtigt og kreativt med en opgave, hvor de skulle anvende nogle af de apps, der findes på Windows 8.
"De værktøjer, eleverne anvender, her især cd-ord og for en enkelt elev også Dictus, ligger på maskinen, og det gør dem uafhængig af de begrænsninger, som er i onlineprogrammer. Det betyder også, at de kan danne deres egne profiler, så værktøjet altid er indstillet til det formål, der arbejdes efter. Eleverne er dermed ude over de begrænsninger, som andre tablets står for", siger Visti Søvsø Hansen.
Ny pc-tablet sparer ordblinde elever for kostbar tid
Der har især været fokus på at anvende iPads som it-rygsække, men ifølge Visti Søvsø Hansen er alle andre tablets gode supplementer til en ordblindes hverdag, men i forhold til undervisning er der langt mere kvalitativt i en Windows 8 tablet/pc som Surface Pro 2.
"Samtidig kan lærerne og eleverne i klassen arbejde med alle de digitale læremidler, der ellers ikke kan fungere optimalt via iOS eller android", siger han.
Uden instruktion lander maskinen i hjørnet sammen med it-rygsækken
Specialkonsulent Erik Arendal fra Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier på Aarhus Universitet deltog i workshoppen og så eleverne arbejde på Surface Pro 2.
"Surface Pro er en smart lille maskine, som er på med det samme og reelt kan det samme som en almindelig pc. Hvis ordblinde elever lærer at bruge den, kan de sagtens få glæde af den i undervisningen. Men det mest spændende i er ikke, at de bruger en Surface Pro. Det er, at kompetencecentret også lærer lærerne i elevernes hjemklasser at bruge udstyret integreret i undervisningen", siger Erik Arendal.
Trods ny teknologi er det for tidligt at erklære it-rygsækken for død
Hvis en klasse arbejder med iPads, og den ordblinde elev så får en Surface Pro, uden at den nødvendige instruktion følger med, vil maskinen lande ubrugt ovre i hjørnet sammen med den store it-rygsæk, forudser han.
"Didaktikken og pædagogikken er ret afgørende, for det er lærerens opgave at integrere støtteprogrammer i undervisningen Hvis ikke den ordblinde elev lærer at bruge cd-ord og andre støtteprogrammer, og alle andre i klassen bruger iPad, er det måske mere smart, at den ordblinde elev også bruger en iPad, selv om en Surface Pro kan flere ting".
It-rygsækken skulle gerne blive overflødig
Alle elever i Aarhus Kommune har adgang til cd-ord, og lærerne kender derfor programmet. Det er med til at gøre, at Surface Pro 2 kan blive en afløser for den nuværende it-rygsæk på byens skoler, vurderer Erik Arendal.
"Vi skal gerne derhen, hvor it-rygsækken bliver overflødig, og det ændrer Surface Pro ikke på. Det kommer først, når alle digitale læremidler kan læses op af elevernes it-devices, og når lærerne generelt anvender læse-skriveteknologier i deres undervisning, fordi de kan se, at det er en fordel for alle elever. Men der er lang vej endnu, før lærere i almen undervisning accepterer, at redskaber fra det specialiserede område også kan bruges differentieret, for der er stadig lærere, som synes, det er snyd at få læst op", siger han.
Ordblindekonference bygger bro mellem specialpædagogik og almen didaktik
Indtil da kan Surface Pro 2 være en god it-rygsæk til ordblinde elever.
"De 11 elever er virkelig dygtige til at bruge maskinen, men som sagt er det ikke deres devices som sådan, der gør det. Jeg tror heller ikke, at den kan slå iPad'en af banen i folkeskolen. Det løb er kørt, så Surface Pro vil være en erstatning for pc'en", siger Erik Arendal.
Eleverne anvender deres maskiner med en attraktiv naturlighed
Medarbejderne på Kompetencecenter for Læsning i Aarhus fik bundet mange ender sammen på workshoppen.
"Vi kunne se resultatet af, at vi har arbejdet med eleverne i forhold til deres rutiner, indstilling til arbejdet med it og deres 'sult' efter at lære nyt. Eleverne anvender deres it-udstyr med den naturlighed, vi efterstræber, så de kan vise deres evner fremfor konstant at skulle præsentere deres begrænsninger i en hverdag, hvor læsning og skrivning er rammen for en meget stor del af skolens virke", siger Visti Søvsø Hansen.
It-hjælpemidler sætter læringsbegrebet til debat
Resultaterne peger fremad for elever, der skal i uddannelse efter folkeskolen, mener han.
"Vi har fundet en teknisk løsning, som ikke er den billigste, man kan opsøge, men den matcher de udgifter, der er på en it-rygsæk. Og så er maskinen yderst stabil, holdbar og ekstrem hurtig, og samtidig har den - som eleverne udtrykker det - en stor feel good- effekt".
Eleverne kan være lige med klassekammeraterne
Konsulenterne Gitte Skipper og Hanne Mette Christensen fra kompetencecentret synes, det er lykkedes for de 11 elever at bruge deres it-værktøjer på tre læringsniveauer: De kender en lang række it-færdigheder. De anvender færdighederne i forskellige undervisningssituationer. Og de forholder sig til, hvordan de lærer bedst og dermed bevidst tilpasser værktøjerne i de enkelte læringssituationer.
Ordblinde har brug for tilgængelige tekster
"Computeren erstatter ikke kun øjenlæsningen, men giver generelt eleverne større handlemuligheder og tro på egne evner. Det er vigtigt, at de ikke fastholdes i deres tidligere situation. De ved godt, at det ikke er synd for dem", siger konsulenterne.
Det er lykkedes for eleverne at få et højt funktionelt niveau i læringssituationer, vurderer de.
"De kan læse med computeren på forskellige måder tilpasset den enkelte læringssituation, de tager notater fra teksten, og de bruger skriveskabeloner til strukturering og fastholdelse af det læste. De er aktive i målsætning, og giver udtryk for deres behov. De kan være lige med deres klassekammerater, selv om de ikke arbejder på samme måde", siger Gitte Skipper og Hanne Mette Christensen.
Ordblinde elever får stadig bedre mulighed for at få digital hjælp