Kurser for nyblinde er et af tilbuddene på Instituttet for Blinde og Svagsynede i Hellerup
Arkivfoto: Istock
Talehørelærere: Det faglige niveau er på ingen måde sikret
Danmarks Lærerforening og Foreningen af tale-hørelærere i folkeskolen er på ingen måde trygge ved, at den viden, som er samlet på de meget specialiserede skoler for blandt andre døve og blinde, vil blive bevaret, når disse skoler nu skal overtages af den kommune, hvor de ligger.
de regionale tilbud i dag
Der er fem regionale lands- og landsdelsdækkendeundervisningstilbud på folkeskoleområdet:
- Center for Døvblindhed og Høretab i Region Nordjylland(landsdækkende undervisningstilbud for børn og unge med medfødtdøvblindhed eller høretab).
- Fredericiaskolen i Region Syddanmark (landsdelsdækkendeundervisningstilbud for døve og hørehæmmede børn og unge).
- Geelsgaardskolen i Region Hovedstaden (landsdækkendeundervisningstilbud for børn og unge med svære motoriskeforstyrrelser og med erhvervet hjerneskade samt landsdelsdækkendeundervisningstilbud for døvblinde børn og unge).
- Refsnæsskolen/Synscenter Refsnæs i Region Sjælland(landsdækkende undervisningstilbud for børn og unge medsynshandicap).
- Aalborgskolen i Region Nordjylland (landsdelsdækkendeundervisningstilbud for døve og hørehæmmede børn og unge).
Herudover driver Københavns Kommune tre landsdelsdækkendeundervisningstilbud:
- Børneklinikken (undersøger og udreder førskolebørn medkommunikative, sociale, udviklingsmæssige eller motoriskeproblemstillinger).
- Skolen på Kastelsvej (underviser døve og hørehæmmede).
- Instituttet for Blinde og Svagsynede.
Ifølge forslaget skal borgerrepræsentationen alene væreforpligtet til at sørge for undervisning af børn og voksne fraandre kommuner i det omfang, det fastlægges i rammeaftalen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Det virker næsten betryggende, at Døvblindecenteret ikke har adresse på Læsø", skriver formand for talehørelærerne Erik Cloyd Esben i et høringssvar til udkastet til lov om kommunernes overtagelse af de regionale lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud. Han påpeger, at beslutningen om, at centrene skal overtages af den kommune, hvor de ligger, intet har med nærhedsprincippet at gøre, at specialviden inden for undervisningen af døvblinde fremover overtages af Aalborg Kommune, fordi de er dér, Døvblindecentret ligger.
DH: Det giver ikke mening at decentralisere ansvaret for 229 elever
"Eneste incitament for at overtage ydelserne kan næsten kun være af økonomisk karakter", påpeger han. "Disse specialiserede ydelser har en krævende og kompleks karakter, der fordrer en vis volumen, hvilket vi har svært ved at se varetaget en mindre enhed, som kommunerne er i forhold til regionerne".
Risiko for lukning
Foreningen af tale-hørelærere i folkeskolen er ikke selv på høringslisten, men har måttet sende sit høringssvar til Undervisningsministeriet via Danmarks Lærerforening. Lærerforeningen påpeger i sin del af høringssvaret, at evalueringen af kommunalreformen tydeligt viste, at de lands- og landsdækkende tilbud allerede i dag er truede i forhold til at kunne opretholde deres faglige miljø, fordi kommunerne ikke bruger dem i tilstrækkeligt omfang.
"Men den nationale koordineringsstruktur, der i det nye system bliver opbygget, vil det tage for lang tid, før der bliver tage initiativ til handling for at sikre tilbuddene", skriver DLF og frygter, at tilbuddene kan være lukket ned på grund af manglende økonomi, før Socialstyrelsen når at gribe ind. Lærerforeningen foreslår, at man stiller nogle forpligtende krav til opretholdelse af tilbuddene i en vis årrække, og at kommunerne i højere grad forpligtes til at bruge tilbuddene.
Ifølge lovforslaget afsættes 10 millioner kronet til vidensopbygning, og der etableres en national koordinationsstruktur. Men talehørelærerne er ikke helt trygge:
"At samle specialrådgivningen i Viso vækker imidlertid også en vis uro, da vi fx så, hvordan Socialstyrelsen overtog Davs' virke (Dansk Videncenter for Stammen), hvor konsekvensen netop blev en vis form for "afspecialisering" i form af færre medarbejdere, mindre fokus og sammenlægninger af specialviden med andre områder".
Danmarks Lærerforening understeger desuden, at der ikke må ske forringelser af ansættelsesvilkår, løn eller pension for de tjenestemænd, der nu overgår til kommunal ansættelse, og at de ansatte bør inddrages i hele overdragelsesforløbet.
DLF: Aftale om specialiserede tilbud kun et lille skridt i den rigtige retning