Fra efteråret skal alle skoler måle på elevernes trivsel

National indikator for elevtrivsel på vej

Tillid og trivsel er det ene af de tre mål for folkeskolen, der er aftalt i reformforliget, og en national trivselsindikator er på vej. Undervisningsministeren har netop nedsat en ekspertgruppe, der skal udvikle de spørgsmål til eleverne, som kommunerne får pligt til at indberette svarene på.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Når vi får viden om, hvordan eleverne trives, kan skoler og kommuner systematisk sætte ind der, hvor der er behov," siger undervisningsminister Christine Antorini.

I dag er det op til skolerne, om de vil måle elevernes trivsel. Det kan de gøre med forskellige værktøjer, herunder Termometeret, som drives af Dansk Center for Undervisningsmiljø, DCUM.

God trivsel kræver, at man vedvarende arbejder for det

Når ekspertgruppen har udviklet de nationale, obligatoriske spørgsmål, vil del blive en del Termometeret, men kommunerne vælger selv, hvilket redskab de vil bruge til at indsamle data. Har kommunen for eksempel allerede i dag en model for indsamling af trivselsdata, kan de obligatoriske oplysninger indsamles i den sammenhæng, oplyser Undervisningsministeriet.

Bjørn Holstein, professor ved Statens Institut for Folkesundhed, står i spidsen for ekspertgruppen, og de øvrige medlemmer er Jill Mehlbye, programleder ved Kora, samt lektor Hans Henrik Knoop og adjunkt Helle Rabøl Hansen fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU). De skal aflevere deres forslag til temaer og konkrete elevspørgsmål til sommer, og de skal så danne udgangspunkt for indholdet af en bekendtgørelse, som bliver gældende fra skoleåret 2015-16. 

»Vi siger: Hvad er det vigtigste, vi følger nationalt?«

Allerede i efteråret i år gennemfører Undervisningsministeriet en spørgeskemaundersøgelse på alle landets skoler, hvor de nye spørgsmål stilles for første gang. Resultaterne herfra skal danne udgangspunkt for beregningen af den første nationale trivselsindikator og give kommuner og skoler et første billede af, hvordan det står til med trivslen på de lokale skoler.