Mark havde sit fedeste skoleår i GBL-klassen på Columbusskolen. Her lærte han at koncentrere sig i 90 minutter ad gangen. Hans mor, Marianne Birkeslund, fremhæver, at Mark via arbejdet med computerspillene har lært tålmodighed og at tackle nederlag. Hun er mindre bekymret for fremtiden nu.
Foto: Simon Jeppesen
Mark har fået mere selvværd
Han savner computerspillene og alt det faglige arbejde med dem i game based learning-klassen, men Mark er rykket videre til en skole i Skanderborg, hvor han med tiden kan blive udsluset i normalklasse.
Game based learning påColumbusskolen
I GBL-klassen kan ADHD-eleverne koncentrere sig op til 90minutter ad gangen, når de har dansk eller matematik medudgangspunkt i computerspil. Ifølge lærerne Tore Neergaard Kjellowog Stine Melgaard skyldes det blandt andet, at computerspil kannoget af det samme som medicinen Ritalin. Det kan slå»dagdrømmekontakten« hos eleverne fra.
Siden Folkeskolen besøgte klassen for et år siden (Folkeskolennummer 22/2012), er antallet af elever steget. I dag er der bådeelever med ADHD og elever med tilknytningsforstyrrelser iklassen.
Columbusskolen er en specialskole, der hører under Skovbyskoleni Galten.
Læs om den nye elev Marc og om lærernes faglige overvejelserblandt andet om brug af et spil, hvor man skyder nazister, i»Skydespil kræver visuel opmærksomhed ligesom læsning« påfolkeskolen.dk. Dér finder du også artiklerne »Vikar i GBL-klassen«og »Computerspil øger ADHD-elevers koncentration«. Læs mere om gamebased learning på skolenispil.blogspot.dk
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Det er det fedeste skoleår, jeg har haft«, siger Mark om sidste skoleår, hvor han gik i game based learning-klassen - GBL-klassen - på Columbusskolen i Galten. Han gik på skolen i fire år i alt, men det var det sidste år, der for alvor rykkede. Nu går han i 7. klasse i specialklasse på Niels Ebbesen Skolen i Skanderborg med mulighed for udslusning. Han er rykket videre, fordi han er over 12 år, og fordi der skal nye udfordringer til.
»Jeg synes, jeg lærte meget mere her. Jeg hader at arbejde i bøger«, siger Mark med et lille smil og lyser op, da han fortæller, at han stadig spiller med drengene fra Columbusskolen. De spiller »Minecraft« og taler sammen over Skype.
Hans mor, Marianne Birkeslund, fortæller, at Mark ødelagde to vinduer og nogle møbler, den første uge han var på Columbusskolen. Mark retter hende stilfærdigt. Det var over de første to uger, mener han. Faktum er, at han havde det rigtig svært, da han begyndte på skolen for mere end fire år siden.
Mark har ADHD og Tourettes, og så er han født med en sygdom, der gjorde ham tunghør. Som syvårig blev han døv. Han fik Cochlear-implantater og hører i dag som en tunghør. Før Columbusskolen gik han på en anden skole og var aggressiv og udadreagerende. Det første år på Columbusskolen var også hårdt. Han gik her i tre år, før GBL-klassen begyndte.
Bedre selvværd
»Jeg kunne koncentrere mig i 90 minutter, da jeg gik i GBL-klassen. Nu kan jeg kun omkring 30 minutter«, fortæller Mark.
Måske fordi alt er nyt på Niels Ebbesen Skolen, hvor der går omkring 800 elever. Det giver mere stress. Hans mor er fortrøstningsfuld.
»Da Mark kom i GBL-klassen, havde jeg aldrig troet, at han senere kunne komme i en normalklasse. Men nu er der udslusningsmuligheder. Mark har fået tålmodighed og har lært at tackle nederlag. Han har fået det så meget bedre selvværdsmæssigt«, siger Marianne Birkeslund.
Skydespil kræver visuel opmærksomhed ligesom læsning
Han går til spejder og til skydning, fordi det hjælper på koncentrationen. Og han har for første gang drømme om fremtiden.
»Jeg vil gerne arbejde med it, have en bachelor i it og så have kone og alt det dér«, siger han.
Drømmen er at arbejde med it-sikkerhed og kriminalitet. Egentlig ville han gerne være politibetjent, men på grund af høretabet er det ikke muligt. Nu er drømmen at arbejde med it hos politiet.
»Jeg har været så bekymret for Marks fremtid tidligere, så jeg var åben over for alt, da de talte om computerspil her på skolen. Og jeg oplevede, at Mark blev motiveret. Pludselig ville han gerne i skole, og han var træt om aftenen. Børnene lærer begreber som evaluering og analyse. De er over niveau for deres alder på mange måder. De spillede jo egentlig ikke så meget, det handlede mere om, at de talte om spillene og om alt det faglige, spillene indeholder. De fik succeser og nederlag og lærte at tackle det. Det er noget, der er vigtigt at have med ud i livet«, mener Marianne Birkeslund.
Mark er også blevet meget mere socialt indstillet, fortæller hans mor.
Tror på fremtiden
Computerspil øger ADHD-elevers koncentration
I den nye klasse er der mest bøger. Computeren bliver kun brugt, når de skal skrive.
»Undervisningen er lidt tør. De kunne godt gøre det mere meningsfuldt. Men jeg kan godt lide engelsk«, siger Mark.
Hans mor fortæller, at børn med diagnoser ikke er gode til at høre efter.
»Skolesystemet er ikke så rummeligt, synes jeg. Samfundet er meget stringent, og børn med diagnoser giver hurtigt op. Men Mark har lært at høre efter, være motiveret og koncentrere sig via computerspillene og alt arbejdet med dem. Det er en stor succes, for det er påkrævet at have en uddannelse, hvis man vil være med i samfundet. Og det tror jeg, Mark kan nu«, siger Marianne Birkeslund.
Vikar i GBL-klassen