"Forandring er et vilkår, men vi vil gerne vide, hvor vi er på vej hen", fortæller afdelingsleder Hanne Staugaard fra Langelinieskolens specialafdeling for elever med høretab.

Langelinieskolens døveafdeling holder konference for at få en pejling på sin fremtid

For to år siden gik Skolen på Kastelsvej fra at være en selvstændig, landsdelsdækkende specialskole for børn med høretab til en specialklasserække på Langelinieskolen. I dag holder skolen en konference i håb om at få pejlemærker på det fremtidige tilbud til disse elever.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ved sammenlægningen havde Skolen på Kastelsvej 42 elever. I dag er det faldet til 32, hvoraf syv er fra Københavns Kommune, som driver tilbuddet på vegne af Region Hovedstaden.

"Vores elevtal falder på grund af den tekniske udvikling på høreområdet, og fordi kommunerne enten opretter deres egne tilbud til børn med høretab eller inkluderer dem i den lokale folkeskole. Forandring er et vilkår, men vi vil gerne vide, hvor vi er på vej hen", fortæller afdelingsleder Hanne Staugaard fra Langelinieskolens specialafdeling.

Skolen har i flere år skrevet til politikerne og forvaltningen i København, men det har ikke kastet mange svar af sig.

"Nu holder vi en konference for at få bud på, hvilke pejlemærker der bør være centrale i et lærings- og undervisningsmiljø for børn og unge med høretab", siger Hanne Staugaard.

Engelsk ekspert fortæller om sprogudvikling hos CI-opererede

Konferencen byder først på oplæg af Sue Archbold, som er leder af Nottingham Ear Foundation i England. Hun har for nylig forsvaret en doktorafhandling ved universitetet i Nijmegen i Holland og udgav i den forbindelse afhandlingen "Deaf education, changed by Cochlear Implantation".

Dernæst følger overlæge og lektor Ture D. Andersen fra Syddansk Universitets Hospital og Syddansk Universitet. Han er selv hørehæmmet og fortæller om, hvordan hjerne og øre spiller sammen og om gevinster og begrænsninger i teknologiske hjælpemidler til mennesker med høretab.

Om eftermiddagen er der paneldebat, hvor Rasmus Jarlov fra Det Konservative Folkeparti repræsenterer børne- og ungdomsudvalget i Københavns Kommune. Der er også en repræsentant fra Forældreforeningen Decibel og fra Høreforening. Også lektor Jesper Dammeyer fra Institut for Psykologi på Københavns Universitet sidder i panelet.

"Vi laver debatten som et Højlunds Forsamlingshus. Folk sidder ved caféborde, og der bliver både udvekslet synspunkter i plenum og i mindre grupper", fortæller Hanne Staugaard.

Overvældende interesse for at deltage

Bedømt ud for interessen for at deltage i konferencen bliver der gang i debatten. Over 100 har ønsket at komme med, men da der kun er plads til 90 i lokalet på Vartov i det centrale København, har Langelinieskolen været nødt til at oprette en venteliste.

"Vi er glade for tilslutningen. Der kommer både fagfolk og forældre til børn med høretab, men vi kunne godt have tænkt os en bredere interesse fra det politiske niveau. Venstre stiller dog med tre mand, mens Dansk Folkeparti havde tilmeldt én, som siden er blevet forhindret. Og så har Lars Barfoed fra Det Konservative Folkeparti været meget interesseret. Han har besøgt skolen og har fremsat et lovforslag om, at Dansk Sprognævn også skal følge udviklingen i tegnsprog".

Sprognævnet skal følge udviklingen i dansk tegnsprog

Døve: Tegnsprog skal anerkendes som selvstændigt sprog

Ikke alle børn med høretab kan inkluderes i almenskolen

Konferencen handler ikke om, hvorvidt specialklasserækken på Langelinieskolen skal overleve eller dø, eller om der er job til lærerne eller ej. Fokus er på elevernes behov.

"Jeg glæder mig til at høre, hvad deltagerne i konferencen har af bud på, hvad der skal til for at skabe et godt lærings- og undervisningsmiljø for elever med høretab. Mit eget bud er, at Langelinieskolen skal være et kompetencemiljø, der kan rådgive om inkluderede børn, lave kurser og undervise børn og unge, som har brug for et være i et visuelt miljø", siger Hanne Staugaard.

Lærere kan få tip til at inkludere elever med høretab på ny hjemmeside

Hun tænker på børn og unge, som hverken passer til at blive inkluderet i en almindelig folkeskole eller til at være i en specialskole.

"Vi har cirka 200 enkeltintegrerede elever med høretab i København. Nogle klarer sig fint, andre har vanskeligheder i en grad, som gør, at de kunne profitere af et særligt og anderledes tilbud. Og så er der en midtergruppe, som hverken hører til i en folkeskole eller i en decideret specialskole, men har brug for særlig viden, støtte og omgivelser, som kan tage hensyn til deres høretab. De kunne for eksempel gå hos os i en mellemform, hvor de nødvendige faglige kompetencer på høreområdet er til stede", siger Hanne Staugaard.

DLF: Aftale om specialiserede tilbud kun et lille skridt i den rigtige retning