DLF hjælper lærerne med rummelighed på to fronter
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Alt for mange lærere vil bukke under, hvis der ikke er tilstrækkelige muligheder for at give eleverne i den rummelige folkeskole den rette undervisning, forudser DLF. Derfor støtter foreningen lærerne på to niveauer.
»På det politiske plan hjælper vi lærerkredsene med værktøjer, så de kan fortælle de lokale politikere, at der er grænser for, hvor rummelig skolen kan være uden de nødvendige undervisningstilbud til elever med særlige behov«, siger Dorte Lange, formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i DLF.
Et af værktøjerne er et spørgeskema, som kan bruges til at undersøge niveauet for rummelighed på skolerne og derefter inddrage politikere, forvaltning, skolebestyrelse og presse i debatten.
På det konkrete niveau vil DLF rådgive lærerne om, hvordan de kan agere i de ofte snævre rammer, politikerne stikker ud.
»Det er vigtigt, at ledere og lærere får en fælles afklaring af, hvordan de vil prioritere resurserne, så den enkelte lærer ikke støder ind i en mur af frustrationer«, siger Dorte Lange.
De kan også sikre sig en fælles holdning til, hvordan der skal sættes ind, når en lærer møder grænsen for, hvad hun vil acceptere fra elevernes side.
»Skolen har en række sanktionsmuligheder og kan i de værste tilfælde få flyttet en elev helt væk fra skolen. Læreren skal have opbakning til at få problemet løst«, siger Dorte Lange og anbefaler skoleledere, tillidsmænd og sikkerhedsrepræsentanter at læse Undervisningsministeriets vejledning om disciplin og god adfærd i skolen.
Men det er en lappeløsning, erkender hun.
»Vi skal kalde en spade for en spade, for rammerne er ikke gode nok til at lave den rummelige folkeskole, politikerne ønsker. Derfor skal lærerne vide, at vi arbejder på at få forbedret forholdene«, siger hun.
Henrik Stanek
»Vejledning om disciplin, god adfærd og trivsel i folkeskolen« kan downloades fra http://pub.uvm.dk/2006/disciplin/