Forskning
Et forskningsprojekt fra Aalborg Universitet har vist bedre resultater for specialelever, der er inkluderet i normalundervisningen, end for elever på specialskoler.
Foto: K. W. Barrett
iPads hjælper inklusion – dog problematisk på specialskoler
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
To forskere fra Aalborg Universitet har set nærmere på, hvilke udfordringer og muligheder iPads giver i undervisningen.
For specialskoleeleverne var iPad'en ikke en stor hjælp:
»Lærerne i specialundervisningen har svært ved at inddrage iPad'en i deres undervisning. Det opleves, at de mister kontrol med undervisningen, når eleverne arbejder individuelt på deres iPads. Eleverne i specialundervisningen har ofte store koncentrationsvanskeligheder, hvilket resulterer i, at de hurtigt mister fokus og begynder at bruge iPad'ens andre funktioner, hvilket afføder uro og kaos i klasseværelset«, skriver Stine Bøgh og Lars Westh, der står bag undersøgelsen. De så andre resultater for inkluderede elever på normalområdet:
»Undersøgelsen afdækker derimod gode resultater ved at udstyre specialelever med iPads i en inkluderende normalundervisning. De medvirkende lærere mener, at det rykker eleverne i forhold til deres udvikling på forskellige områder«, forklarer forskerne og uddyber:
»iPad'en virker på en gang inkluderende og differentierende, og der synes at opstå en række forbindelser mellem specialeleven og normalkonteksten, som afstedkommes af iPad'ens funktioner«.
Ekstra: Hent artikel af Stine Bøgh og Lars Westh via linket til højre