En af de vigtige ændringer i livsvilkårene, sidenanskuelsesundervisningen blev kanoniseret i skolelovgivningen i1899, er den rigdom af billeder, der omgiver os overalt. For nogleår siden talte man om et billedbombardement, og det er nu blevethverdag.
Store værker reklamerede så sent som for hundrede år siden med,at de var i stand til at bringe illustrationer, for eksempellanceredes P. Hansens litteraturhistorie i 1902 med disseoplysninger på titelbladet: »300 Forfatterportraiter, 63Haandskriftfacsimiler, 158 Initialer, Titelblade, Textprøver,polemiske Billeder og andre Illustrationer«. Med samme vægt påbilledsiden opstod i 1877 et nyt ugeblad, det senere FamilieJournalen, under betegnelsen Illustreret Familiejournal.
Endnu i de første årtier efter Anden Verdenskrig var der ret fåbilleder i lærebøgerne; det var fotografier i sort/hvid ellerstregtegninger. Der var så få, at mange tidligere skoleelever ethalvt århundrede senere kan huske dem, for eksempel fra læsebøger,historiebøger og geografibøger. Anskuelsesbillederne var stadigtilgængelige, men brugtes ikke meget.
Ordet anskue er også ved at blive sjældent. Vi har lånt det fratysk, og det kan i nogle kredse stadig høres, når der tales omlivsanskuelse, et ord, som først blev anvendt i midten af1800-tallet.
Det er, som der står i den skolehistoriske artikel, noktvivlsomt, om smartboard og verbet google vil holde lige så længesom anskuelsesbilleder. Det vil nok gå for dem som forsproglaboratorier og AV-midler, at de langsomt går af brug. Ordetsmartboard kom ind i midten af 1990'erne, og den tekniske udviklinggår nu så hurtigt, at der nok skal komme endnu »smartere tavler« iløbet af kort tid, ligesom der vil udvikle sig nye søgesystemer.Men sproget skal nok været parat med nye betegnelser!